Ferdsskriverne snart klare

En rekke teorier er allerede kastet inn, blant annet at etterbrennerne til motorene på venstre vinge hadde gått i stykker og ført til en real motorbrann.

Brann i drivstofftankene

En anonym Concorde-flymekaniker sier imidlertid til CNNs nettavis at flammene som vises på bildene fra dødsferden indikerer at ikke bare motorene, men også selve brennstofftanken under vingen var i brann. – Flammene var for kraftige til at det bare kunne brenne i motoren, sier han.

Det som allerede synes klart, er at en skjebnesvanger feil i motor nummer 2 under venstre vinge også antente motoren som ligger tett inntil, og kanskje også drivstofftanken. Eksperter sier til CNN at en brann i motorene raskt kan spre seg til drivstofftankene, som på det tidspunktet inneholder rundt 120.000 liter høyeksplosivt drivstoff.

Enorm skyvekraft

Motorene er av typen Rolls Royce/SNECMA Olympys 593, som gir nærmere 17 kilonewton (kN) (38.000 lb) skyvekraft på hver motor. Dette er omtrent som den samlede skyvekraften til et vanlig F-16 jagerfly.

Concorden skal kunne ta av og fly med bare tre av de fire motorene i gang, og flyet som krasjet var faktisk også sertifisert til å kunne ta av med bare en motor under hver vinge i drift. – Men flyet blir umulig å kontrollere hvis begge motorene under èn vinge faller ut ved lav hastighet under take-off, sier den tidligere Concorde-piloten Germain Chambort til CNN.

Reparasjonen uten betydning?

Reparasjonene som ble gjort på motoren rett før avgang, kan neppe ha ført til en så omfattende svikt, hevder franske Concorde-teknikere. Delen som ble skiftet satt i reverseringsenheten, og skal bidra til å gi motoren bremseeffekt etter landing. Det er likevel et usedvanlig sammentreff om reparasjonen ikke har noe med motorsvikten å gjøre.