Ingeniørene som prosjekterte ombyggingen av et produksjonsskip markerte første olje og ankomst av modellbåt med båtis på kontorene i Oslo på årets hittil varmeste dag.
BW Offshore engasjerte Inocean til å prosjektere mye av ombyggingen av FPSO-en BW Peace i fjor. Dette var opprinnelig en Suezmax oljetanker fra 1976.
Singapore-jobb
BW Offshore fikk kontrakt for FPSO-en for boring og produksjon på Tupi-feltet, der havdypet er ca. 2.500 meter.


Produksjonsskipet ble bygget om ved Keppel-verftet i Singapore. Tida fra kontrakt ble skrevet og til første olje kom på dekk 1. mai i år var ekstremt kort, under ett år.
Modell
BW Offshore feiret suksessen med å sende en modell i størrelse 1:300 av FPSO-en BW Cidade de Sâo Vicent, som skipet nå heter.
Navnet er hentet fra Brasil første offisielle by, Cidade de Sâo Vicente.
– Dette har vært et krevende prosjekt som vi er veldig stolte av å ha vært en del av, sier prosjektleder hos Inocean, John Namork.
Inspirasjon
De ansatte er derfor svært glade for å få modellen i lokalene på Aker Brygge.
– Å plassere BW Cidade de Sâo Vicent godt synlig i en glassmonter i lokalene våre, gir oss et enda sterkere eierforhold til et skip som vi har lagt ned ekstremt mye arbeid i, sier Namork ifølge en pressemelding.
Det var i 2008 at BW Offshore fikk kontrakten om å levere en FPSO til det høyt profilerte Tupi TLD (Tesle de Longa Duracao). Inocean fikk store engineeringoppgaver i prosjektet.