arkivnyheter

Farstad kontraherer skip med nytt design

FØRST: Farstad Shipping har tradisjon for å gå foran. Med kontraheringen av et forsyningsskip meddet nye Wave- piercing-designet, så viser rederiet nok engang vilje til nytenking.
FØRST: Farstad Shipping har tradisjon for å gå foran. Med kontraheringen av et forsyningsskip meddet nye Wave- piercing-designet, så viser rederiet nok engang vilje til nytenking. Bilde: Rolls-Royce
Anders J. Steensen
19. nov. 2010 - 09:52

Rolls-Royce i Ulsteinvik har inngått kontrakt om å lever designet av et offshorefartøy med det nye, innovative wave-piercing-skrogformen. Det første fartøyet av typen UT 754 WP, er kontrahert av Farstad Shipping i Ålesund. Fartøyet skal leveres av STX Offshore Norway, Langsten i Tomrefjord.

Den nye skrogformen gjør at fartøyet skjærer gjennom bølgene selv i under tøffe værforhold. Det bidrar til at farten holdes mer konstant, gir økt sikkerhet og reduserer drivstofforbruket.

Opsjon på fartøy nr. 2

Verdien av kontrakten for Rolls-Royce er i overkant av 120 millioner kroner. Det omfatter designet av forsyningsskipet UT 754 WP, samt en omfattende utstyrspakke. Kontrakten inneholder også opsjon på et fartøy.

– Vi er svært glade for at Farstad Shipping har bestilt et skip av dette designet, og vi ser fram til å fortsette vårt gode og langvarige samarbeid gjennom utviklings- og konstruksjonsfasen, sier Atle Gaasø, salgssjef i Rolls-Royce i en pressemelding.



Full teknisk utrustning

Utstyrspakken Rolls-Royce levere omfatter Azipull propeller, trustere og et DP2 dynamisk posisjoneringssystem. Automasjon og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri, hovedmotorer, samt et ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer containere og rør på dekk.



Velprøvd

Wave piercingteknologi er et velprøvd konsept for hurtiggående katamaraner og trimaraner. Rolls-Royce bringer dette designet inn i offshoremarkedet.

– Våre nye design basert på wave piercingteknologi har blitt spesielt utviklet for å takle de utfordrende forholdene som våre kunder opererer i. Designet har fordeler både sikkerhets- og miljømessig, sier Svein Kleven, designsjef i Rolls-Royce.



Redusert hydrodynamisk motstand

Omfattende forskingverifisert gjennom tanktesting, har medført at motstanden i skroget reduseres betraktelig. Teknologien hindrer slamming (slag) og gangen selv i grov sjø blir mer behagelig. Skroget skjærer gjennom vannet i stedet for å ri på toppen av bølgene, som gjør at fartøyet kan operere med jevn hastighet. Dette reduserer drivstofforbruket og bedrer tryggheten og komforten for mannskapet.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Dine rettigheter i ferien

25 manns besetning

Fartøyet har plass til et mannskap på til sammen 25 personer, og det tilfredsstiller kravene til komfortklasse V (3). Alle WP-fartøy fra Rolls-Royce vil møte kravene til Clean Design.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.