FØRST: Farstad Shipping har tradisjon for å gå foran. Med kontraheringen av et forsyningsskip meddet nye Wave- piercing-designet, så viser rederiet nok engang vilje til nytenking. (Bilde: Rolls-Royce)

Farstad kontraherer skip med nytt design

  • arkivnyheter

Rolls-Royce i Ulsteinvik har inngått kontrakt om å lever designet av et offshorefartøy med det nye, innovative wave-piercing-skrogformen. Det første fartøyet av typen UT 754 WP, er kontrahert av Farstad Shipping i Ålesund. Fartøyet skal leveres av STX Offshore Norway, Langsten i Tomrefjord.

Den nye skrogformen gjør at fartøyet skjærer gjennom bølgene selv i under tøffe værforhold. Det bidrar til at farten holdes mer konstant, gir økt sikkerhet og reduserer drivstofforbruket.

Opsjon på fartøy nr. 2

Verdien av kontrakten for Rolls-Royce er i overkant av 120 millioner kroner. Det omfatter designet av forsyningsskipet UT 754 WP, samt en omfattende utstyrspakke. Kontrakten inneholder også opsjon på et fartøy.

– Vi er svært glade for at Farstad Shipping har bestilt et skip av dette designet, og vi ser fram til å fortsette vårt gode og langvarige samarbeid gjennom utviklings- og konstruksjonsfasen, sier Atle Gaasø, salgssjef i Rolls-Royce i en pressemelding.





Full teknisk utrustning

Utstyrspakken Rolls-Royce levere omfatter Azipull propeller, trustere og et DP2 dynamisk posisjoneringssystem. Automasjon og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri, hovedmotorer, samt et ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer containere og rør på dekk.





Velprøvd

Wave piercingteknologi er et velprøvd konsept for hurtiggående katamaraner og trimaraner. Rolls-Royce bringer dette designet inn i offshoremarkedet.

– Våre nye design basert på wave piercingteknologi har blitt spesielt utviklet for å takle de utfordrende forholdene som våre kunder opererer i. Designet har fordeler både sikkerhets- og miljømessig, sier Svein Kleven, designsjef i Rolls-Royce.





Redusert hydrodynamisk motstand

Omfattende forskingverifisert gjennom tanktesting, har medført at motstanden i skroget reduseres betraktelig. Teknologien hindrer slamming (slag) og gangen selv i grov sjø blir mer behagelig. Skroget skjærer gjennom vannet i stedet for å ri på toppen av bølgene, som gjør at fartøyet kan operere med jevn hastighet. Dette reduserer drivstofforbruket og bedrer tryggheten og komforten for mannskapet.





25 manns besetning

Fartøyet har plass til et mannskap på til sammen 25 personer, og det tilfredsstiller kravene til komfortklasse V (3). Alle WP-fartøy fra Rolls-Royce vil møte kravene til Clean Design.