Elektriske hurtigbåter

Får ikke ladestøtte til noen av Norges mest energikrevende hurtigbåter

Vestland vil ha hurtigbåter med 100 tonns batteripakker, men får ikke støtte til ladetårn.

Hurtigbåtene i får ikke støtte til ladeinfrastruktur. Her fra Strandkaiterminalen i Bergen.
Hurtigbåtene i får ikke støtte til ladeinfrastruktur. Her fra Strandkaiterminalen i Bergen. (Foto: Vestland fylkeskommune)

Vestland vil ha hurtigbåter med 100 tonns batteripakker, men får ikke støtte til ladetårn.

Hurtigbåter er blant de mest forurensende transportmidlene per passasjerkilometer. I Vestland har de lenge jobbet med å få hurtigbåtene over på nullutslippsteknologi. De fire hurtigbåtene som trafikkerer strekningen Bergen-Nordfjord-Flåm/Sogn (Rutepakke 1), skulle i utgangspunktet fase inn nullutslippsteknologi fra neste år, men kontrakten ble utsatt til 2024.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå