Analyser av de svarte boksene viser at problemene med Air France-flyet startet like etter at kapteinen hadde forlatt førerkabinen for å hvile. (Bilde: BEA)

Falt 10.000 fot i minuttet

Air France-flyet som styrtet på vei fra Rio til Paris i 2009, ble rammet av instrumentproblemer og gikk ned med nesen vendt opp, ifølge flyhavarikommisjonen.

Viste feil fart

Problemene på ulykkesflyet begynte to og en halv time etter avgang fra Rio de Janeiro, like etter at flykapteinen hadde forlatt førerkabinen for å hvile, viser analyser som er gjort etter at flyets svarte bokser ble hentet opp fra havbunnen.

Farten som ble vist på instrumentene på venstre side i førerkabinen, stemte ikke overens med farten som ble vist på reserveinstrumentene, ifølge den franske flyhavarikommisjonen BEA.

Disse problemene vedvarte i under ett minutt.

INNSIKT:

Fortsatt uklar årsak

Flyet klatret til en høyde på 38.000 fot og gikk så ned på tre og et halvt minutt, ifølge BEAs undersøkelser. På vei ned rullet flyet fra venstre til høyre, og den yngste av flyets tre piloter lot annenpiloten ta over ett minutt før flyet traff havet. Underveis kom også flykapteinen tilbake til førerkabinen, men det var ikke han som satt ved spakene under styrten.

Flyet falt med en hastighet på 10.000 fot i minuttet.

Til tross for det man nå vet, er det for tidlig å si noe om årsaken til flystyrten, understreker BEA.

Det var 228 personer om bord i flyet da det styrtet ned i Atlanteren. Det var ingen overlevende.

Les også:

Kongsberg-ubåt fant svarte bokser

Håper Air France-ulykken endelig kan oppklares

- Har funnet de «svarte» boksene

Bytter ut fartsmålere innen få dager