MOTOR

Få trenger egentlig 4WD

Stein Bekkevold
21. nov. 2006 - 14:06

En 4WD er underlagt nøyaktig de samme naturlovene som alle andre biler.

Er kreftene for store i forhold til veigrepet, glir bilen. Bremser du for hardt eller tar svingen for fort - på glatta, sklir du.

Fart og utstyr

All verdens 4WD-system kan ikke råde bot på dette. Bare to ting hjelper: Tilpasset hastighet, og gode dekk. Og selvsagt et moderne ESP-system.

Fremkommeligheten kan øke med 4WD, fordi trekkraften blir fordelt på fire flater snarere enn på bare to. Og det som da må til, er at bilen bør ha et system som tillater deg å svinge, og som kobler inn det ”ekstra” hjulparet – dvs. det bakre – mykt og rykkfritt.

Ikke stiv i svingen

”Lov” til å svinge: Om 4WD-systemet lar fremre diffenensial jobbe fritt, vil bilen oppføre seg stort sett som ellers, når bakhjulene er koblet inn.

I eldre, mekaniske system ble alt helt stivt og bakhjulene dyttet forhjulene gjennom svingen, skrensende.

System med moderne senterdifferensial – boksen som etter behov fordeler kraften mellom for- og bakaksel – arbeider mykt og rykkfritt, helt umerkelig.



Ulike system

Det finnes fire-fem ulike system for kraftfordeling over fire hjul:

Det mekaniske og stive (militære), det moderne mekaniske med lavserie girkasse, Fergusonsystemet med en silikonoljefylt, kraftfordelende boks som senterdifferensial, og et system som arbeider med trykkstyrte clutcher som svarer på behovet for 4WD når forhjulene slurer.

Det femte systemet ble opprinnelig bygget for å skaffe allhjulstrekk på de nye traktorene som skulle trekke jumbojetfly rundt på flyplassene, og er basert på torsjonsfølende mekanikk (Torsen).



Fin i bakken

Men trenger du strengt tatt 4WD? Bor du kjelkete til, med bratte og glatte vinterbakker, er det greit å se behovet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Men bor du i byområde og ikke er nødt til å kjøre i glatte brattbakker ustanselig, spørs det om 4WD er pengene verd.

Drivstoffsluk?

Mange tror at forbruket øker dramatisk med 4WD. Det gjør det ikke.

Du kjører stort sett bare med bilen i modus 2WD.

Den lille kjøringen som går i 4WD vil nok ikke ha noen stor betydning for forbruket.

Har du 4wd? Trenger du det egentlig?

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.