TØFT: Chevrolet Silverado 3500 Big Dooley.
KJEMPE: Audi Q7 - grå så den griner på is og snø. (Bilde: AUDI)
KUL: Tøff og stilig Mercedes 4x4, men hvem trenger framkommeligheten av alle dem som flotter seg i en slik? (Bilde: MERCEDES)
VW Touareg tar trappa uten å bry seg om trinnene. (Bilde: VW)
GLATT: Bratte bakker til og fra hytta ¿ særlig når det er nysnø på is ¿ kan kreve firehjulstrekk på bilen. Men like viktig er å kjøre smart og å ha gode dekk. Bare noen ytterst få kan med hånden på hjertet si at de virkelig trenger 4WD. En populær variant er japanske Suzuki Swift 4x4, på bildet. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
FLINK GUTT: Peugeot Partner 4wd er flink til å ta seg fram på dårlig vei, men bedre friskjon ved bremsing, det har den ikke! (Bilde: Stein Bekkevold)
I GJØRMA: Skal du inn i skogen og hente juletre (har du lov?) kan det også være godt med 4WD. Her hadde ingen vanlig bil med tohjulsdrift klart å klore seg fram. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
FÅR LOV: Om du absolutt skal kjøre minibuss i skogen - og dessuten får lov til det - kan en VW Caravelle være tingen. Oppstrammet 4WD-teknikk gir enda mer trekkraft enn før. FOTO: VW
SNILL: PSAs nye 4WD blir snill på utslippene, særlig fordi dieselmotorene får partikkelfilter og fordi de kan kjøres på 70/30 dieselblanding - med 30 prosent biodiesel for å få lavere CO2-utslipp. (Bilde: PSA)
NY FJELLGEIT: Selv om den bare har en 1,3 liters motor er dreiemoment og drivsystem så godt tilpasset at fjellklatring ikke er det store problemet. Bilen heter Fiat Panda Cross og er et nytt eksempel på satsingen som Torino-fabrikken nå gjør. (Bilde: FIAT)
NORSK: Vitara-serien har slått godt an i Norge, rimelige og robuste som de sies å være. Her har japanske Suzuki - godt hjulpet av sin norske importør - unektelig funnet en markedsnisje. (Bilde: SUZUKI)

Få trenger egentlig 4WD

  • Motor

En 4WD er underlagt nøyaktig de samme naturlovene som alle andre biler.

Er kreftene for store i forhold til veigrepet, glir bilen. Bremser du for hardt eller tar svingen for fort - på glatta, sklir du.

Fart og utstyr

All verdens 4WD-system kan ikke råde bot på dette. Bare to ting hjelper: Tilpasset hastighet, og gode dekk. Og selvsagt et moderne ESP-system.

Fremkommeligheten kan øke med 4WD, fordi trekkraften blir fordelt på fire flater snarere enn på bare to. Og det som da må til, er at bilen bør ha et system som tillater deg å svinge, og som kobler inn det ”ekstra” hjulparet – dvs. det bakre – mykt og rykkfritt.

Ikke stiv i svingen

”Lov” til å svinge: Om 4WD-systemet lar fremre diffenensial jobbe fritt, vil bilen oppføre seg stort sett som ellers, når bakhjulene er koblet inn.

I eldre, mekaniske system ble alt helt stivt og bakhjulene dyttet forhjulene gjennom svingen, skrensende.

System med moderne senterdifferensial – boksen som etter behov fordeler kraften mellom for- og bakaksel – arbeider mykt og rykkfritt, helt umerkelig.





Ulike system

Det finnes fire-fem ulike system for kraftfordeling over fire hjul:

Det mekaniske og stive (militære), det moderne mekaniske med lavserie girkasse, Fergusonsystemet med en silikonoljefylt, kraftfordelende boks som senterdifferensial, og et system som arbeider med trykkstyrte clutcher som svarer på behovet for 4WD når forhjulene slurer.

Det femte systemet ble opprinnelig bygget for å skaffe allhjulstrekk på de nye traktorene som skulle trekke jumbojetfly rundt på flyplassene, og er basert på torsjonsfølende mekanikk (Torsen).





Fin i bakken

Men trenger du strengt tatt 4WD? Bor du kjelkete til, med bratte og glatte vinterbakker, er det greit å se behovet.

Men bor du i byområde og ikke er nødt til å kjøre i glatte brattbakker ustanselig, spørs det om 4WD er pengene verd.

Drivstoffsluk?

Mange tror at forbruket øker dramatisk med 4WD. Det gjør det ikke.

Du kjører stort sett bare med bilen i modus 2WD.

Den lille kjøringen som går i 4WD vil nok ikke ha noen stor betydning for forbruket.

Har du 4wd? Trenger du det egentlig?