PROSJEKTER

Få positive ringvirkninger av nye veier

Dyre veiutbygginger har liten effekt på befolkningsvekst og flere arbeidsplasser i distriktene og koster mer enn det gir, viser ny forskning.

Anleggsarbeid på ny E6 mellom Kvam og Sjoa i Gudbrandsdalen i 2015. Forskning viser at nye og bedre veier gir netto tap for samfunnet.
Anleggsarbeid på ny E6 mellom Kvam og Sjoa i Gudbrandsdalen i 2015. Forskning viser at nye og bedre veier gir netto tap for samfunnet. Foto: Paul Kleiven/NTB Scanpix
1. mars 2021 - 11:57

En undersøkelse fra NTNU viser at få av de forventede ringvirkningene ved nye veiutbygginger faktisk skjer, skriver Dagsavisen.

Det har vært et kraftig uvær på Østlandet mandag. På Mosseveien i Oslo hopet det seg opp med store vannmengder.
Les også

22.000 mistet strømmen på Østlandet etter lynnedslag

Funn etter ti store veiprosjekter som var ferdigstilt mellom 2005 og 2014, viser at det bare var fire av 19 kommuner som hadde fått flere bedrifter, til tross for kortere reisetid på mellom fem minutter og én time. To av dem hadde faktisk fått færre bedrifter. Bare tre kommuner hadde fått økt sysselsetting, og fire kommuner meldte om flere innbyggere.

På alle veistrekningene var det derimot målt betydelig økt trafikk, flere av dem med mer enn en dobling.

– Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv gir mange av veiprosjektene et netto tap for samfunnet, slår seniorforsker Morten Welde ved NTNU fast.

Welde sier at nye veier fører til byspredning og mer kjøring for folk som velger å bosette seg langt fra sentrum for å pendle fram og tilbake. Forskningen har vist at selv om nye og bedre veier fører til redusert reisetid per mil, så øker gjennomsnittlig reisetid per person fordi folk flytter lenger unna. (©NTB)

Frp-leder Sylvi Listhaug vil bruke 200 milliarder mer enn regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP).
Les også

Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.