En undersøkelse fra NTNU viser at få av de forventede ringvirkningene ved nye veiutbygginger faktisk skjer, skriver Dagsavisen.
![– Det er gledelig med så mange søknader. Nå kan vi komme i gang med mange konkrete tiltak, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.](https://images.gfx.no/130x87/2808/2808834/NTB_Udvk_omU8wg.jpg)
Gir vindkraftkompensasjon til 26 natur- og friluftsprosjekter
Funn etter ti store veiprosjekter som var ferdigstilt mellom 2005 og 2014, viser at det bare var fire av 19 kommuner som hadde fått flere bedrifter, til tross for kortere reisetid på mellom fem minutter og én time. To av dem hadde faktisk fått færre bedrifter. Bare tre kommuner hadde fått økt sysselsetting, og fire kommuner meldte om flere innbyggere.
På alle veistrekningene var det derimot målt betydelig økt trafikk, flere av dem med mer enn en dobling.
– Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv gir mange av veiprosjektene et netto tap for samfunnet, slår seniorforsker Morten Welde ved NTNU fast.
Welde sier at nye veier fører til byspredning og mer kjøring for folk som velger å bosette seg langt fra sentrum for å pendle fram og tilbake. Forskningen har vist at selv om nye og bedre veier fører til redusert reisetid per mil, så øker gjennomsnittlig reisetid per person fordi folk flytter lenger unna. (©NTB)
![Det er nå rundt 715.000 elbiler på norske veier. Det tilsvarer en firedel av personbilparken.](https://images.gfx.no/130x87/2731/2731368/Mercedes-Benz%2520EQS%2520lader%2520ved%2520Ionity%2520close%2520.jpg)
Hver fjerde personbil i Norge er elektrisk