FORSVAR

F-22A Raptor: Amerikanerne har stasjonert flyvåpenets spydspiss på Ørland

Luftforsvaret har besøk av amerikanske Raptor og finske Hornet.

F-22A Raptor fra US Air Force takser ut til avgang fra Ørland flystasjon. Oppe i skodda er det mulig å skimte et AW101 Sar Queen redningshelikopter.
F-22A Raptor fra US Air Force takser ut til avgang fra Ørland flystasjon. Oppe i skodda er det mulig å skimte et AW101 Sar Queen redningshelikopter. Foto: Ole Andreas Vekve/Forsvaret
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Amerikanerne selv hevder at kampflyet har ytelser som ingen andre nåværende eller planlagte fly kan matche:

F-22A Raptor heter flyet som regnes som spydspissen i det amerikanske flyvåpenet og som for tida er satt til å styrke beredskapen på Natos østflanke etter at russerne invaderte Ukraina.

I motsetning til F-35, som er i bred bruk verden over, er det aldri blitt eksportert, og det brukes utelukkende av US Air Force.

Nå har USAF for første gang deployert F-22 til Norge. Formålet er samtrening med norske F-35A og finske F/A-18C Hornet, som også er midlertidig stasjonert på Ørland.

Polen

Flyene tilhører 90th Expeditionary Fighter Squadron, som har hjemmebase på Elmendorf–Richardson i Alaska og som siden starten av august har vært deployert til flytasjonen Łask midt i Polen.

Personell fra 39th Logistics Readiness Squadron, til daglig stasjonert på Incirlik i Tyrkia, støtter F-22-deployeringa til Polen. Bildet fra 16. august er tatt på Łask. Foto: Staff Sgt. Danielle Sukhlall

Den siste måneden har de brukt blant annet til samtrening med polske F-16 og MiG-29, danske og belgiske F-16, franske Dassault Rafale, tyske Eurofighter Typhoon – samt sine egne B-52H Stratofortress strategiske bombefly.

Nå er det i utgangspunktet planlagt cirka ei uke i Trøndelag under parolen «Arctic Cooperation»:

– Denne treningen og integreringen her på Ørland med det norske luftforsvaret vil være første gang vi trener med andre femtegenerasjons jagerfly siden vi kom til Europa. Jo mer vi integrerer oss med våre allierte og partnere, jo mer motstandsdyktige blir vi som en koalisjonsluftstyrke, uttaler oberstløytnant Michael Kendall, som er sjef for den amerikanske styrken, i ei melding fra Forsvaret.

Han påpeker at trening i Norge gir dem mulighet til å tilpasse seg et unikt miljø og gi en mer troverdig og effektiv avskrekking i det europeiske bildet.

Første gang i 2018

F-22 er produsert i kun 195 eksemplarer, inkludert åtte testfly, og etter at USAF mistet sitt femte fly i mai 2020, er det altså igjen 182 av de kostbare flyene som ble bygget i fellesskap av Lockheed Martin og Boeing.

Amerikansk F-22-pilot på Ørland flystasjon tirsdag 13. september. Foto: Ole Andreas Vekve/Forsvaret

Det er spart på fint lite under konstruksjon og bygging av F-22 for å sikre at det har gode ytelser på alle områder. Det er en luftherredømmejager med ekstrem manøvreringsevne, som har som jobb å nedkjempe fiendtlige luftstyrker, selv om det etter hvert i sitt operative liv også har fått evnen til å angripe bakkemål.

I likhet med F-35 er dette et stealthfly, altså at det er vanskelig å oppdage, blant annet med liten radarsignatur. Splitter nytt er det ikke: For ei uke siden var det 25-årsjubileum for jomfruferden. 

Det er litt over fire år siden F-22A landet på norsk jord for første gang.

Sommeren 2018 var to Raptor-fly fra flybasen Tyndall i Florida midlertidig stasjonert på Spangdahlem helt vest i Tyskland, like ved grensene mot Luxembourg og Belgia. Den gang var det et ledd i European Deterrence Initiative (EDI), som ble etablert for å øke amerikansk nærvær i Europa etter at Russland tok Krim i 2014.

F-22A tilhørende 90th Expeditionary Fighter Squadron på flytasjonen Łask, cirka 150 kilometer sørvest for Warszawa. Foto: Staff Sgt. Danielle Sukhlall

15. august dette året dro de til til Ørland for å øve sammen med 332 skvadron. Dette var altså nærmest en «touch and go», altså et kortere opphold, mens det nå er en full deployering av en mindre styrke som, etter det TU kjenner til, teller seks fly pluss støttepersonell.

Første gang femtegenerasjonskampflyene F-22 og F-35 trente sammen, var i november 2014. Det forgikk fra Eglin i Florida. Da ble det trent på en rekke oppdragstyper, både offensive og defensive kontraluftoperasjoner, interdiktoperasjoner og nærstøtte. Dette var like etter at flyet ble brukt i strid for første gang, da det angrep IS-styrker i Syria.

F-35B kom aldri 

Besøket i 2018 var et tidlig eksempel på såkalt integrasjonstrening, noe som i årene senere har blitt en relativt hyppig aktivitet for Luftforsvarets F-35A sammen med flystyrker fra USA og andre allierte.

Det handler blant annet om å bygge erfaring med å planlegge og gjennomføre operasjoner på tvers av landegrenser og med andre avanserte kapasiteter, slik at Forsvaret og allierte kan operere effektivt sammen dersom krisa oppstår.

F-22A Raptor landet for første gang i Norge på Ørland flystasjon 15. august 2018. Her står det sammen med et norsk F-35A. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

– Denne type sam- og integreringstrening er noe av det viktigste vi gjør. Den setter oss i stand til å kunne operere sammen på tvers av våpenplattformene og -systemene. Summen er at vi ikke bare kan forsvare Norge og Norden, men også Europa om det skulle bli behov for det, sier sjef for 132 luftving på Ørland, oberst Martin Tesli.

Opprinnelig var det planlagt at britiske Royal Air Force (RAF) skulle stasjonere to til fire av sine F-35B på Ørland i slutten av juli.

Denne deployeringa ble amputert på grunn av at det skjedde samtidig med at det ble avdekket feil på noen komponenter fra en underleverandør til selskapet Martin-Baker, som leverer utskytningssetene. For øvrig ble det ikke funnet noen feil på norske fly, men planlagt øving ble utsatt. RAF rakk å sende personell, men det kom aldri noen fly.

Etter det TU får opplyst onsdag, foreligger det per i dag ingen planer om når det eventuelt skal forsøkes gjentatt.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.