JORDEN i blomstBLOMSTRENDE: Expo 2005 har mottoet "Nature's Wisdom". Da passer det med Jorden i blomst. (Bilde: Anders J. Steensen)
NØKTERN: Den nordiske paviljongen er ikke akkurat prangende. Dekoren forestille nordlyset. (Bilde: Amnders J. Steensen)
JAPANS STOLTHET: Noe av det vakreste japanerne vet er kirsebærblomstringen i april. Expo 2005 - Japan - Nagoya (Bilde: Anders J. Steensen)
HYLLEST: Skolebarn hyller Kronprinsregent Haakon idet han gjør entre. Disse barna har vært med i tegnekonkurranse om norsk fisk.
TYPISK: De fleste nasjonale paviljonger er bygget over samme lest. Veiene mellom de ulike attrasksjonene er foreløpig ikke fylt til trengesel. (Bilde: Anders J. Steensen)
(Bilde: Anders J. Steensen)
EKSOTISK: Maorier i full mundur, eller kanskje mangel på. (Bilde: Anders J. Steensen)
IKKE FOLKSOMT: Den helt store interessen for Norge uteble på Norges dag på Expo 2005, Japan.
ÆERFULLT: Kronprinsregent Haakon gjør entre på Norges paviljong på Expo 2005, Japan. (Bilde: Anders J. Steensen)
HOVEDGATEN:Den opphøyde hovedgaten går rundt hele utstillingen. Expo 2005 Japan (Bilde: Anders J. Steensen)
OPPTOG: Dette er ølreklame på japansk. (Bilde: Anders J. Steensen)
(Bilde: Anders J. Steensen)

Expo2005 - en japansk skuffelse

  • produksjon

Nagoya, Japan: Industri og næringsliv kan pirres av motto og tema for Expo 2005: "Nature’s Wisdom". Likevel er utstillingen først og fremst rettet mot japanerne selv og reiselivsnæringen.

Norge bruker 12 millioner på sin tilstedeværelse. Det er bare 10 prosent av hva nasjonen brukte under Expo 2000 i Hannover. Det forteller litt om forventningene - eller mangel på sådan.

Teknologien er i ferd med å utkonkurrere de gigantiske verdensutstillingene. Årsakene er flere, kostnadene er enorme, folk reiser mer og opplever verden på helt andre måter enn før, og ikke minst - verden er kommet inn i stua til folk.

Både satellitt-tv og internett, samt et uttall av spesialblader bringer hjem til folk og fe den informasjonen de ønsker. Å besøke en utstilling pirrer ikke lenger nysgjerrigheten på samme måte som før.

Årets verdensutstilling, Expo 2005 i Nagoya, venter 16 millioner besøkende. Da verdensutstillingen sist var i soloppgangens land, Osaka i 1975, hadde utstillingen hele 60 millioner besøkende.

Også blant utstillere mister denne typen utstillinger interesse. Administrerende direktør i NHO, Finn Bergesen Jr., mener at utstillingen som sådan er for lite fokusert mot næring og for mye rettet mot den vanlige mannen i gata. Dermed faller målgruppen for forskjellige bedrifter bort.

– Dette er utinteressant for næringslivet, var hans klare melding.



Få bedrifter

Når verdens bedrifter og næringsliv ikke finner utstillingen interessant, faller også interessen blant mannen i gata. Med det globaliserte varetilbudet som finnes på markedet, er det derfor lite nytt som kan vises frem på et evenement som varer over et halvt år.

Teknologien går så fort at produkter blir for gamle i løpet av den tiden de står utstilt. Det er i høyeste grad gjeldende i et forbrukersamfunn som Japan, hvor det dukker opp nye elektroniske dingser og dupeditter hver eneste dag.

Så hva gjenstår å presentere? Det blir turisme, fremtidsvisjoner og profilering av de enkelte land.



Bilfrakt i skuddet

I motsetning til 2000, hvor Norge hadde en egen paviljong og brukte mer enn 100 millioner kroner, stiller vi denne gangen sammen de andre nordiske landene i en felles paviljong. Dermed er kostnadene å delta på Expo 2005 for Norges del redusert til 12 millioner kroner. Her profileres skandinavisk design, som for tiden er topp mote hos Nippons sønner, nye fornybare energiformer og mattradisjoner. Det er ikke til å komme unna, siden Japan er det nest største eksportmarkedet for norsk fisk.

Paviljongen er enkelt innredet og understreker nøkternhet - noe som går hjem hos japanerne. I Japan er det ikke plass for snirkleriene som finnes blant annet i kinesisk kultur. Her er alt basert på funksjon.

Det mest fremtidsrettede elementet i den nordiske paviljongen var uten tvil Wallenius Willhelmsens fremtidsvisjon for fremtidens bilfrakteskip. Dette skipet som drives med vind, sol og bølgekraft kommer neppe til å bygges, men viser et konsept for hvordan skip kan drives uten å forurense.

Dessuten, det er ikke uten grunn at det vises her. Den største arbeidsgiveren i Nagoya er bilfabrikanten Toyota, og hvem er det som bringer disse ut til verdens alle markeder? Riktig, Wallenius Wilhelmsen.



Kronprinsbesøk

Mandag 11. april ble det feiret Norges dag på utstillingen. Og det ble gjort med "kromp" og prakt. HKH Kronprinsregent Haakon beæret Expo 2005 med sitt nærvær. I hans følge var en delegasjon fra Handels- og Næringsdepartementet, med statsråd Børge Brende i spissen. I tillegg hadde Innovasjon Norge en delegasjon på rundt 50 nordmenn tilknyttet energi og industri på besøk samme dag.



God musikk – laber interesse

Den norske dagen ble innledet med taler i Expodomen, et stort telt med en kjempescene. For å få litt ekstra oppmerksomhet, hadde norske myndigheter med seg kunstnere, denne gang Ole Edvard Antonsen og Silje Nergaard, for å underholde et normalt stort og entusiastisk japansk publikum. Skuffelsen var påtagelig - publikumstilstrømningen var nemlig laber.

Foruten utskremte skoleklasser og de norske delegasjonene, var besøket lavt. En håndfull mennesker fulgte arrangementet, som skapte litt panikk hos de japanske arrangørene, det hele ble nemlig forsinket med 15 minutter. I Japan skal alt gå på tilmålt tid.