Batterikapasitet

Europeisk samarbeid om utvikling av bedre elbil-batterier


Batteripakkene i Jaguar I-PACE og andre elbiler skal i framtiden like gjerne kunne utstyres ved hjelp av europeisk batteriproduksjon. Det er i alle fall ambisjonene som ble presentert av Frankrike og Tyskland i dag, torsdag.
Batteripakkene i Jaguar I-PACE og andre elbiler skal i framtiden like gjerne kunne utstyres ved hjelp av europeisk batteriproduksjon. Det er i alle fall ambisjonene som ble presentert av Frankrike og Tyskland i dag, torsdag. (Foto: AP Photo/Hussein Malla/NTB Scanpix)


Flere europeiske land og bedrifter innleder et samarbeid for å utvikle neste generasjon batterier til elbiler.

Det nye prosjektet, som det skal investeres mellom 50 og 60 milliarder kroner i, ble kunngjort av Frankrikes finansminister Bruno Le Maire og Tysklands nærings- og energiminister Peter Altmaier under en felles pressekonferanse torsdag.

– Andre medlemsland har alt vist interesse for å bli med på dette prosjektet, sa Le Maire, som trakk fram Italia, Belgia, Polen, Østerrike og Finland.

Rundt 40 milliarder kroner vil ifølge Le Maire komme fra private selskap, blant dem den franske bilprodusenten PSA og batteriprodusenten Saft, som er en del av den franske oljegiganten Total.

Finansminister Bruno Le Maire (t.h.) fra Frankrike og nærings- og energiminister Peter Altmaier fra Tyskland i Paris torsdag. Tyskland og Frankrike la fram detaljer om en plan for å skape en ledende europeisk batteriindustri, fra utvinning av råmaterialer til resirkulering. Foto: AP Photo/Christophe Ena/NTB Scanpix

– Interessen i prosjektet er større enn noensinne, sa Altmaier, som opplyste at 35 bedrifter så langt har ytret ønske om å delta, blant dem Europas største bilprodusenter.

Om få måneder åpner en testfabrikk med rundt 200 ansatte i Frankrike, mens målet er å etablere to produksjonsanlegg med til sammen 1.500 ansatte i Frankrike og Tyskland.

Europeiske ledere har lenge etterlyst et samarbeid for å utvikle neste generasjon batterier til elbiler, med henvisning til at bilprodusentene i dag i stor grad er prisgitt batterier produsert i Kina og andre asiatiske land.

I første versjon av artikkelen skrev vi at Altmaier er finansminister. Det riktige er nærings- og energiminister (Bundesminister für Wirtschaft und Energie).

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå