naturvitenskap

Europeisk livbåt

24. juni 2001 - 09:09

Nasa-sjef Goldin har, foreløpig uformelt, spurt om ESA kan være interessert i å konstruere, utvikle og bygge en europeisk livbåt med plass til sju personer. Dette fortalte Jörg Feustel-Büechl, sjef for EAS bemannede operasjoner og mikrogravitasjon, til Teknisk Ukeblad under fly- og romutstillingen på Le Bourget utenfor Paris.

Nasa har fått budsjettproblemer etter DIR-overskridelser på fire milliarder dollar.

Dersom CRW kanselleres, må stasjonens fremtidige bemanning reduseres fra sju til tre, noe som karakteriseres som uakseptabelt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

– Et slikt arbeid for ESA vil kunne ses i sammenheng med et europeisk, gjenbrukbart romtransportsystem, og industrien er interessert, hevder Feustel-Büechl.

– Men det finnes også andre løsninger, kanskje en mindre utgave som kan brukes i kombinasjon med russiske Sojus.

Feustel-Büechl håper for øvrig at Norge vil øke sitt bidrag til romstasjonen.

På fly- og romutstillingen presenterte Khrunichev et virkelig blikkfang. Det var en modell i full målestokk av et gjenbrukbart første trinn i en spesiell gren middels store bæreraketter, som adskilte medlemmer av den kommende Angara-familien.

Det gjenbrukbare trinnet har fått navnet Baikal, har dreibart vingeparti. Trinnet er, i tillegg til hoved-rakettmororen i halen, utstyrt med en jetmotor i nesepartiet. Hoved-rakettmotoren brenner kerosen/flytende oksygen, jetmotoren kerosen.

Baikal har en lengde på 27,1 m og et vingespenn på 17,1 m. Startmassen er 130,4 tonn, massen tom 17,8 tonn. Med et vanlig Angarta annet trinn vil bæreraketten kunne plassere 1,9 tonn i en lav jordbane fra Plesetsk-kosmodromen.

Flyhastigheten med motordrift kommer til å ligge på 490 km/h, landingshastigheten på 280 km/h og rullestrekningen på 1200 m.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.