Europa viser muskler

Det er ikke mange årene siden flyselskap og regjeringer som trengte større fly, var henvist til å kjøpe amerikansk.

I dag er situasjonen annerledes, selv på noe så spesielt som markedet for militære tankfly. Slike brukes for dramatisk å øke rekkevidden til flymilitære innsatsenheter. Å frakte drivstoff samtidig som man i samme fly frakter mannskap og kjøretøyer, er også nytt.

A330-200 er ledende kombiklassen og hevdes å være den mest moderne løsningen for tanking i luften.

Flyet er nå valgt også av den britiske regjeringen. Maskinen vil gi Royal Air Force større fleksibilitet - og bærer drivstoff nok til å gi flere kampfly større rekkevidde enn noe annet alternativ som eksisterer i dag. Uten å gi avkall på tankkapasiteten, kan den engelske versjonen A330-200 FSTA samtidig transportere store troppe- og fraktmengder både på militære og humanitære misjoner.

Flyet er bygget i særlig høyfaste materialer og kompositter, og har moderne vinger. Det kan frakte 11 tonn drivstoff uten bruk av ekstra tanker og kan betjene flere kampfly enn eksisterende tankfly.

Maskinen har bred kabin og yter full passasjer- og fraktkapasitet. Kapasiteten er utrolig: 300 kamptropper og full last av fraktcontainere samt militære paller både i forreste og bakerste fraktrom.

I dag er nesten 1.400 ulike fly i bruk til transport, tanking i luften, AWACS (overvåking) eller havpatruljering. Mange av disse vil bli skiftet ut i nær fremtid. Den omfattende familien fra Airbus vil kunne utgjøre en effektiv plattform for disse oppgavene, mener flyprodusenten.

Det er i dag mer enn 460 Airbus A330 i ordre eller i drift hos 60 flyselskaper rundt i verden. Flyet sies å være historiens mest effektive tomotors maskin.