LUFTFART

EU vil endre regler for å unngå avganger med tomme fly under korona-utbruddet

Flyselskaper flyr tomme fly for å beholde avgangs- og ankomsttidene sine.

Ifølge britiske medier er det allerede flyselskaper som flyr tomme eller halvtomme på sine rutenett, selv om de helst skulle ha kansellert flyreisene.
Ifølge britiske medier er det allerede flyselskaper som flyr tomme eller halvtomme på sine rutenett, selv om de helst skulle ha kansellert flyreisene. Foto: KLM
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

EU vil gjøre det lettere for flyselskaper å beholde sine avgangs- og ankomsttider, selv om virusutbruddet fører til at ruter ikke trafikkeres.

I dag må selskapene bruke sine såkalte slot-tider for å unngå å miste dem. Det innebærer at noen strekninger flys med tomme eller nesten tomme fly for å opprettholde rettigheter.

– Vi vil raskt komme med lovforslag som skal gjøre det lettere å beholde slot-tider, selv om de ikke benyttes, på grunn av nedgang i trafikken, sier EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen.

Flyr «spøkelsesflygninger»

– Dette er et midlertidig forslag som er bra for flyselskapene og for miljøet fordi vi unngår unødvendige flygninger med nesten tomme fly, sier von der Leyen.

Mens  COVID-19-utbruddet har ført til at Københavns lufthavn nå registrerer et historisk fall på 33 prosent av passasjerene, må flyselskapene uansett fly, skriver Ingeniøren.dk.

De viser til britiske medier som skriver at flyselskaper nå flyr tomme eller halvtomme fly, som de helst skulle ha kansellert.

Dette skyldes «80/20-regelen», der selskaper må bruke 80 prosent av sine såkalte start- og landingsslots på flyplassene i løpet av fem uker. Hvis de ikke bruker «slotsene», får de ikke fortrinnsrett på dem året etter; den såkalte «grandfather right».

Omsettes for millioner 

Situasjonen har fått den britiske transportministeren Grant Shapps til å be Airport Coordination Ltd (ACL), som administrerer slotsene på noen av verdens største flyplasser, om å gi dispensasjon. 

Flere EU-land har presset på for det samme, blant andre den danske transportministeren Benny Engelbrecht (S).

– Det er uholdbart både fra et økonomisk og et klimamessig perspektiv at flyene angivelig er nesten tomme, ja, du kan nesten kalle dem spøkelsesfly, rundt i luften, sier Engelbrecht ifølge Ingeniøren.

På noen av verdens flyplasser er landingsplassene så ettertraktede at de kjøpes og selges for mange millioner dollar mellom selskapene. Hvis de ikke blir brukt risikerer de å gå til en konkurrent.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.