EU presser bilprisene

  • arkivnyheter

Det kan bli resultatet av et direktivforslag som ligger på bordet hos EU-kommisjonen.

I 2004 regner den norske staten med å ta inn nærmere 12,5 milliarder kroner på registreringsavgiften på nye biler. Denne avgiften vil kommisjonen redusere eller fjerne helt i EU i det nye direktivforslaget.

Jurist og seniorrådgiver Rune Nygaard i Finansdepartementet sier at skatter og avgifter i utgangspunktet er unntatt i EØS-avtalen. - Men jeg ser ikke bort fra at en endret avgiftsstruktur vil få indirekte påvirkning på også norske avgifter. Det kan skje om EØS-overvåkingsorganet ESA finner at forskjellig avgiftsstruktur påvirker de fire friheter eller statsstøtteregelverket, sier han.

Problematisk forslag

Nygaard mener at direktivforslaget er problematisk også i EU. - Skatter og avgifter er blant de vanskeligste områdene å harmonisere. Mange EU-land har store inntekter spesielt fra bilavgiftene. Det er også svært vanskelig å flytte avgiftene over fra kjøp til bruk, slik forslaget legger opp til. Mye av potensialet på drift er allerede tatt ut, påpeker han.

Teknisk sjef Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening håper imidlertid at en omlegging i EU kan få raskere konsekvenser også for norske bilkjøpere. - Hvis vi blir medlemmer av EU må vi antakelig harmonisere også bilavgiftene, tror han. Han mener at lavere bilpriser vil være god distriktspolitikk og ikke minst komme næringslivet til gode.

162 kroner literen

Ifølge utkastet skal registreringsavgiften på nye biler erstattes av høyere «grønne» avgifter på blant annet bensin. Den danske avisen Børsen har imidlertid regnet ut at den danske bensinen må koste 162 kroner literen om bensinavgiftene skal erstatte den danske registreringsavgiften. Bilene vil imidlertid bli 26 prosent billigere ved en halvering av registreringsavgiften.

Hvis forslaget vinner fram, vil Danmark merke det best blant EU-landene. De har EUs høyeste registreringsavgifter på 180 prosent. Finland og Hellas er blant de andre landene der et borfall vi få store konsekvenser. Tyskland har til sammenlikning ingen registreringsavgift på nye biler.

I løpet av det neste halvåret vil EU-kommisjonen kartlegge de økonomiske konsekvensene før foslaget legges fram etter nyttår, skriver Børsen.