(Bilde: Colourbox.com)
DYRT, MEN VIKTIG: Dieseleksos inneholder helseskadelige partikler. Bileiere får i dag ingenting igjen for å ettermontere partikkelfilter, som koster bileieren opp mot 10 000 kroner.

EU kutter utslipp fra biler

Miljøvernere er skuffet etter at EU-landene er enige om dempe ambisjonene om strenge utslippsregler for europeiske biler.

En kompromissløsning var i havn mandag, samme dag som FN åpnet den store klimakonferansen i den polske byen Poznan.

I henhold til de nye reglene, som blir innført gradvis fra 2012, kan ikke en nyprodusert bil slippe ut mer enn 130 gram CO2 per kilometer, mot dagens 158 gram.

Reglene skal gjelde for fullt fra og med 2015.

- Tom avtale

Bilprodusentene må sørge for at 65 prosent av bilene møter de nye standardene innen 2012. Innen 2013 må den prosentandelen ha steget til 75 prosent. Alle biler må oppfylle kravet innen 2015.

– EU har blitt enig om en tom avtale for å redusere bilutslipp. De er blitt presset av industrien til å forsinke og svekke de foreslåtte målene, heter det i en uttalelse fra miljøorganisasjonen Greenpeace.

Bilkompromisset tyder på at den økonomiske krisen har lagt en kraftig demper på EU-landenes vilje til å lede an i arbeidet med å bekjempe klimaendringene.

Harde forhandlinger

Representanter for de 27 EU-landene, kommisjonen og EU-parlamentet ble enige om en avtale om bilutslippene etter flere måneder med detaljerte og harde forhandlinger. Fortsatt gjenstår det å få forslaget formelt godkjent av medlemslandene og parlamentet.

Opprinnelig foreslo kommisjonen at utslippene av CO2 fra nye europeiske biler ikke måtte overstige 130 gram per kilometer, og at denne regelen skulle innføres i 2012.

I stedet er det nå enighet om at dette kravet skal fases gradvis inn. Kun 65 prosent av de nye bilene må overholde grensen i 2012, og det er først fra og med 2015 at regelen skal gjelde generelt.

For å sukre pillen for landene som hadde krevd strengere klimatiltak, ble det enighet om et mål om å redusere utslippene ytterligere til 95 gram per kilometer i 2015.

Pakke

Utslippsreglene for biler er en del av en større pakke med klimatiltak som EU-landene håper å bli enige om på et ministermøte 11. og 12. desember, samtidig som Poznan-møtet avsluttes.

Tidligere har EU-landene satt som mål å gjennomføre forholdsvis store kutt i utslippene av klimagasser. Men nå er Italia, Tyskland og flere østeuropeiske land blitt skeptiske til reguleringer som kan ramme næringslivet.

Finanskrisen

Flere argumenterer med at den økonomiske krisen er tøff nok som den er uten at nye, tøffe utslippsbegrensninger skal komme i tillegg.

De grønne i EU-parlamentet mener mandagens kompromiss om bilutslippene er det første offeret for prosessen hvor de opprinnelige klimatiltakene vannes ut.

Vannmangel

Over 10.000 mennesker deltar på konferansen i Poznan, hvor lederen av FNs klimapanel Rajendra Pachauri var en av talerne på åpningsdagen. Han advarte om at klimaendringene kan bli uopprettelige dersom det ikke snart gjøres noe for å få ned utslippene av klimagasser.

Millioner av mennesker kan bli rammet av vannmangel i midten av dette århundret, og nesten en tredel av jordas dyre- og plantearter risikerer å bli utryddet.

Polens statsminister og konferansens vert Donald Tusk sa i sin tale at vi har hatt finanskriser tidligere, og at nye finanskriser kommer til oppstå i framtida. Men arbeidet for miljøet må ikke neglisjeres av den grunn.

Samtidig ble Polen utropt til «dagens fossil» av en gruppe miljøvernere, fordi landet stiller strenge krav om at EUs klimapakke ikke må ramme landets industri og kraftprodusenter for hardt. (©NTB)