Etterlyser enkelhet

  • ikt

En europeisk undersøkelse fra Capgemini og den internasjonalt ledende handelshøyskolen INSEAD viser at det er et stort gap mellom hva kundene ønsker av mobiloperatørene og hva operatørene tilbyr.

- Bransjen går seg bort i en skog av teknikkprat, komplekse prisplaner og avanserte tjenester. Tjenestene må gjerne være avanserte, men ikke for brukerne, sier Dag Jansson, globalt ansvarlig for rådgivning innen telekom og medier i Capgemini.

Undersøkelsen, som omfattet 27 mobiloperatører og 1216 privatkunder i Europa, viser flere betydelige forskjeller mellom etterspørsel og operatørenes fokus. Enkelhet i tjenestetilbud og enkel, oversiktlig betaling er viktige spørsmål for kundene.

Ifølge undersøkelsen ville 44 prosent av kundene foretrukket lavere priser fremfor avanserte tjenester. Lavere pris har også en stor bytteeffekt i forhold til fasttelefon. Lavere priser ville ifølge undersøkelsen ført til at 79 prosent ville økt mobilbruken på bekostning av fasttelefon, og 49 prosent ville gitt fullstendig slipp på fasttelefonen.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå