Etser brente biler?

Og denne gassen sies å være en «klebrig sort substans»!

Beviset hans er en reaksjonsligning for omsetningen av flusspat med svovelsyre!

Nei her var det mye rart – og Barstad har visst sovet i kjemitimen!

Hydrogenfluorid er – som alle kjemikere vet – ikke en sort klebrig masse, men derimot en fargeløs, flyktig gass – rett nok etsende – med kokepunkt på 19,4 grader C! Om gassen oppvarmes til temperaturer som omtalt, vil den være totalt forflyktiget!

Reaksjonsligningen som er angitt, har overhodet ingen relevans for termisk spaltning av fluorelastomerer! Dette er derimot en reaksjon som blant annet brukes i den Norzink-eide aluminiumfluoridfabrikken i Odda – «Noralf». Her produseres nemlig som første prosesstrinn ca 60 tonn gassformig HF daglig - fra ca 150 tonn av mineralet flusspat i reaksjon med konsentrert svovelsyre – i samsvar med nevnte reaksjon! Men hva har da dette med brente biler å gjøre?

Det krever selvsagt rigide vernetiltak mot hudeksponering å behandle hydrogenfluorid, –for gassen er giftig og etsende. Men det finnes både beskyttelsemetoder og effektive behandlingsmetoder! Og slike ets-skader fra HF forekommer knapt lenger i denne produksjonen.

Og at det vil etse seg dypt ned i huden uten stans – nærmest som et ebola-angrep – er en underlig påstand! Derimot finnes det jo et par liter batterisyre, som i verste fall kan etse etter en brann.

Men også denne vil ryke av når temperaturen blir 315 grader!

Frøystein Dyvik

siviling MNIF