HVERT SKRITT TELLER - LHLs gå-kampanje Hvert skritt teller - samarbeid med Application Development Group AS. (Bilde: FINN HALVORSEN)
TELLENDE SKRITT: Registrering av skritt under høstens gå-kampanje skjedde med web-løsning fra Application Development Group AS. (Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)

Et hjertesunt IT-samarbeid

  • datatele

IBM-avlegger

Starten for ADG var en avtale om utviklingsoppdrag for IBM, samt overtakelse av personell og utstyr i forbindelse med at IBM Norge AS ønsket å konsolidere sin virksomhet. ADG har de siste årene utviklet flere produkter for salg til offentlig og privat sektor. ADG har 50 ansatte som også har røtter tilbake til NITs (Norsk Informasjonsteknologi AS) utviklingsmiljø.

Tønsberg-selskapet ADG hadde nemlig utviklet web-løsningen for Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) hvor registreringen foregikk.

ADG er også i ferd med å utvikle LHLs nye portal.

Gjennom en nylig inngått samarbeidsavtale de vil være en langsiktig strategisk partner for LHL innen organisasjonens stadig økende IKT-satsing.





Annerledes samarbeid

Tønsberg-selskapet betegner samarbeidet som spennende og annerledes, og ser frem til et strategisk samarbeid med fokus på å utvikle optimale IKT-løsninger for pasientorganisasjonen, som også er en av Norges fremste leverandører av helsetjenester til hjerte- og lungesyke pasienter.

– LHL er en organisasjon som jobber for å bedre folks helse og livskvalitet, og det er spennende å få være en del av dette viktige arbeidet, sier Øivind Hunsrød, markedssjef i ADG.





Livsstil på web

LHL satser sterkt på å utvikle konsepter som kan bidra til å gi folk flest en sunnere livsstil. Et eksempel på dette var den nasjonale gå-kampanjen Hvert skritt teller, som ble arrangert i september, og som ble en kjempesuksess med over 16 000 deltakere fra hele landet.

- Til denne kampanjen leverte ADG den tekniske løsningen som gjorde at folk kunne logge seg inn på kampanjenettsidene og registrere skrittene de tilbakela, og dermed delta i konkurranser. Der fikk de også statistikker over hvor langt andre deltakere hadde gått, og over hvordan de lå an i sammendraget, forteller Hunsrød.





Daglig leder i LHL Aktivum, Jarle Ågotnes, har stor tro aktivitetskampanjer som Hvert skritt teller, der man gjennom interaktive løsninger kan delta og konkurrere i et fellesskap, og hvor måling av den faktiske aktiviteten er sentral.

– Løsningene ADG lager er perfekt for aktivitetskampanjer som dette, og vi ser at folks motivasjon til å bli mer fysisk aktive øker når man måler hvor aktiv man faktisk er, og samtidig konkurrerer med andre, sier Ågotnes.





Langsiktig partner

ADG er ikke en ny samarbeidspartner for LHL. Gjennom 15 år har ADG utviklet og levert blant annet lotterisystemet til LHLs Hjertelotteriet, som er en av organisasjonens aller viktigste inntektskilder.

– Rammevilkårene for frivillige organisasjoner i Norge blir stadig vanskeligere, og da er det viktig at våre egne inntektssystemer fungerer optimalt når folk velger å gi til våre formål, sier Jarle Ågotnes i LHL.