Og det lille som kom frem, var ikke egnet til å styrke noen i troen på at konseptet ville lykkes.
Dessuten, hvordan i all verden skulle en nyetablert norsk bedrift kunne ta opp kampen med giganter som Nokia og Ericsson, og en rekke andre etablerte mobilprodusenter i et marked som best kan karakteriseres som forbrukerelektronikk i et massemarked? Vi fant ikke noe fornuftig svar på dette, og regnet egentlig med at ryktene skulle vise seg ikke å ha hold i virkeligheten.
Men vi tok feil. I forrige uke ble MagCom lansert med brask og bram. Vi opplever altså at en norsk aktør hiver seg inn på banen i et startspor med nærmere ti års handicap, på et tidspunkt hvor vår første deltager for lengst står parkert i garasjen.
Til nå er 120 millioner kroner brukt på utviklingen der seriøse investorer som for eksempel Telenor Venture er blant eierne. Nylig ble ytterligere 50 millioner tilført selskapet. Harald Norvik er styreformann og Lars Øberg, tidligere kjent fra I-plast på Lørenskog, er nylig plassert i direktørstolen.
Folk med penger og posisjon har altså tro på selskapet. Det kan være nødvendig. For det er faktisk ikke så mange andre som har det. Selv om mobiltelefonen de nå presenterer er ganske tiltalende i sin eksklusive magnesiumdesign, er likevel 8000-kroners spørsmålet: Hvem kjøper?
Selv sier MagCom at de skal selge flere titusener bare i Norge før telefonen senere i år skal introduseres i et annet europeisk land. For oss høres dette ut som et eventyr. Et eventyr vi ikke kan tro på, selv om vi så gjerne ville. Men ingenting ville glede oss mer enn om det igjen viser seg at vi tok feil.