GRANSKES: Hvis kommunene skulle tvinges til å organisere anbudsrunder for behandlng av husholdningsavfall, ville risikoen ved å investere i forbrenningsanlegg og biogassanlegg være så stor at ingen aktører ville investert, svarer Miljøverndepartementet på kritiske spørsmål fra Esa. (Bilde: Truls Tunmo)

ESA SER PÅ INTERKOMMUNALE AVFALLSSELSKAPER

Esa gransker norske søppelmonopoler

Norske kommuner gir egne avfallsselskaper monopol uten å sette kontraktene ut på anbud.

 

 

 

Private avfallsselskaper har lenge anklaget interkommunalt eide selskaper med monopol på husholdningsavfall for å drive kryssubsidiering når de bruker ledig kapasitet ved sine anlegg til å behandle avfall fra bedrifter.

Det er bakgrunnen for at Esa nå krever svar fra Norge som kan bevise at kommunene ikke tildeler sine avfallskontrakter i strid med EUs statsstøtte- og konkurranseregelverk.

Norge må følge disse lovene siden vi er medlem av EØS.

For stor risiko

Men norske myndigheter mener å ha sitt på det tørre.

Hvis kommunene skulle tvinges til å organisere anbudsrunder, ville risikoen ved å investere i forbrenningsanlegg og biogassanlegg være så stor at ingen aktører ville investert, svarer Miljøverndepartementet i et brev til Efta-vaktbikkja som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til.

Det ville ført til at både de nasjonale målene og EU-målene for avfallshåndtering ikke kunne nås, hevder Norge.

Praksisen med monopol for de interkommunale selskapene er ifølge Miljødepartementet nødvendig for å få nok avfall til å gjøre investeringer i nye anlegg mulig, spesielt med tanke på at Norge er et tynt befolket land.

Les også: Halliburton kjøper seg avfallsproblem

Usikker søppeleksport

Et alternativ til å gi eksklusive rettigheter til kommunens egne avfallsselskaper ville ifølge Norge være å eksportere søppelet til utlandet, for eksempel til Sverige.

Men Miljøverndepartementet mener at dette ikke er noen god løsning for kommunene, fordi de ville bli «for avhengige av markedspriser, og dermed få mindre kontroll og forutsigbarhet i sin planlegging av sikker og god avfallsbehandling».

Dessuten kunne muligheten for å eksportere når som helst falle bort.

«Tildeling av eksklusive rettigheter er nødvendig for å sikre nasjonal kapasitet for avfallshåndtering», skriver departementet.

Strengt skille

I tillegg til å behandle husholdningsavfall, bruker avfallsanleggene sin ledige kapasitet til å ta seg av industriavfall gjennom kommersielle avtaler. Dette stiller Esa spørsmål ved.

Men Norge forsvarer seg med at behandling utelukkende av husholdningsavfall ikke ville være nok til å sikre en bærekraftig økonomi i de første årene etter oppstart.

Dessuten er anleggene bygget med overkapasitet for å kunne ta seg av en økning av husholdningsavfallet i framtida, påpeker Miljøvern­departementet i brevet.

Les også: Vil du bli vær- eller søppelingeniør?

Ingen fordel

På spørsmål fra Esa om dette gir de kommunalt eide monopolselskapene en urettferdig fordel i forhold til private avfallsselskaper, svarer Norge nei, og viser til at de kommunalt eide selskapene ikke kan tjene på sine monopolaktiviteter.

Det er dessuten «et strengt skille mellom den offentlige og den private virksomheten», og kryssubsidiering er ulovlig, understrekes det i brevet.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om Esa er fornøyd med Norges svar, eller om de vil forfølge saken videre, svarer pressetalsmann i Esa, Trygve Mellvang-Berg, at de nå er i ferd med å vurdere svarbrevet fra Norge.

Les også:

Esa gransker konsesjonsreglene for vannkraft

Esa gir grønt lys for Mongstad 

Vi drukner i søppel

Virkningsgrad: 117 prosent!