– Erna Solberg slår politisk mynt på trafikktragedier

De fleste dødsulykkene på norske veier i år har skjedd på veistrekninger hvor det ikke er aktuelt med utvidelse til firefelts motorvei, mener Naturvernforbundet.

Det er skuffende at Solberg prøver å slå politisk mynt på trafikktragedier, som om svaret er «mer motorvei» samme hva spørsmålet er, sier Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.
Det er skuffende at Solberg prøver å slå politisk mynt på trafikktragedier, som om svaret er «mer motorvei» samme hva spørsmålet er, sier Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. aug. 2022 - 10:56

Tall fra Statens vegvesen viser at de fleste dødsulykkene på norske veier i år har skjedd på strekninger med under 6000 biler i døgnet, på fylkesvei heller enn riksvei og europavei.

– Vi trenger kraftfulle trafikksikkerhetstiltak, og vi trenger dem raskt. Vi forventer at både lavere fartsgrenser, automatisk trafikkontroll og tiltak mot livsfarlig skjermbruk står på lista som Statens vegvesen nå jobber med. Det som derimot ikke har noe å gjøre på lista, er flere firefelts motorveier. Det er skuffende at Solberg prøver å slå politisk mynt på trafikktragedier, som om svaret er «mer motorvei» samme hva spørsmålet er, sier Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.

Firefeltsprosjekter skal slankes

Veinormalene ble endret under regjeringen Solberg slik at de utløste firefelts motorvei ved lavere trafikk, og makshastigheten ble endret økt til 110 km/t. Forslag fra Statens vegvesen om å nedjustere normalene, ble stoppet av daværende regjering.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Disse veinormalene har ført til at veiprosjekter fra Trøndelag i nord til Agder i sør har vokst i bredde, og dermed i både kostnader, naturinngrep og klimapåvirkning.

I vår ga samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tydelige signaler om en ny kurs for veipolitikken, der firefeltsprosjekter slankes og penger flyttes over til vedlikehold av eksisterende infrastruktur.

-De misbruker ulykkesstatistikken

Pernille Bonnevie Hansen, Naturvernforbund
Pernille Bonnevie Hansen, Naturvernforbund

– Det er forutsigbart at først Frp og nå Høyre bruker sommeren til å slåss med nebb og klør for motorveipolitikken de selv har ført i regjering, nå som regjeringa går inn for en slankere, billigere og grønnere veipolitikk, med mer penger igjen til andre poster på samferdselsbudsjettet, slik som vedlikehold av veier og togskinner over hele landet, sier Hansen.

– Det som skuffer, er at de misbruker ulykkesstatistikken til forsvar for sin egen asfaltagenda.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.