– Norge lager og eksporterer bildeler til USA, men også til det europeiske markedet, som skrur sammen biler og selger til USA. I begge tilfeller vil økt toll gjøre at etterspørselen går ned, og da går salget av biler ned, sier hun til VG.
Tyske Benteler på Raufoss er blant dem som produserer hjuloppheng og støtfangere for Audi, BMW, Daimler, Porsche, Opel, Toyota og Volvo, ifølge Dagens Næringsliv. Også i Kongsberg og Hvittingfoss finnes fabrikker som sender bildeler verden rundt.
Som andre land er norsk industri i en kompleks verdikjede der den enes levebrød avhenger av andres.
Norske Kina-studenter om spion-bekymring: – Har ikke blitt rekruttert
– Ikke bare vil en toll på bildeler få direkte konsekvenser ved at Norge eksporterer mindre og tjener mindre, men vi er også en av verdens største transportører av nye biler på rorofartøy, sier utenriksministeren.
Inntil videre har Trump utsatt denne tollen i seks måneder. Eriksen Søreide sier hun har vært tydelig overfor USA i denne saken.