Forventet oppstart er nå satt til 2029, og kostnadsestimatet for prosjektet har økt til overkant av 20 milliarder kroner. Da plan for utbygging og drift (PUD) ble levert til myndighetene i 2022 estimatet på 13,2 milliarder kroner.
Snøhvit Future-prosjektet omfatter landkompresjon og elektrifisering av Hammerfest LNG på Melkøya for å redusere utslipp fra anlegget.
– Snøhvit Future er om lag halvveis i utbyggingsfasen. Det er krevende å gjennomføre et så stort prosjekt på et anlegg som er i drift. I tillegg har det vært en omfattende revisjonsstans på Melkøya i år, og vi undervurderte kompleksiteten i å planlegge og gjennomføre prosjektet under disse forholdene, sier Trond Bokn, som er direktør for prosjektutvikling i Equinor, i en pressemelding.
Andre faktorer har også påvirket framdriften. Vinteren 2024/2025 var verre enn normalt og begrenset arbeidet i deler av anlegget. I tillegg tok revisjonsstansen sommeren 2025 lengre tid enn planlagt, og høy inflasjon har ført til betydelig økte kostnader.
I utbyggingsfasen er det forventet at ca. 70 prosent av verdiskapingen vil gå til norske bedrifter og mer enn en tredel av dette vil gå til Nord-Norge.

228 kjemiske stoffer kan havne i havet fra havvindparker





