BYGG

Entreprenørkamp på Sørlandet

KILDE TIL VEKST: Kulturhuset Kilden i Kristiansand, som AF Gruppen fører opp, symboliserer en region med vekst. I Agder-fylkene og Rogaland vil AF Gruppen mer enn doble omsetningen.
KILDE TIL VEKST: Kulturhuset Kilden i Kristiansand, som AF Gruppen fører opp, symboliserer en region med vekst. I Agder-fylkene og Rogaland vil AF Gruppen mer enn doble omsetningen. Bilde: Linn C. Olsen
Joachim Seehusen
15. feb. 2011 - 12:20

AF Gruppen hadde i 2010 anslagsvis en omsetning på en milliard kroner innen bygg og anlegg i de tre fylkene Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland.

Det skal mer enn dobles. Folk skal ansettes og konkurrenter skal kjøpes. Markedsandelene skal opp.

Vekst

Det var under presentasjonen av resultatene for 2010 at konsernsjef Pål Egil Rønn lanserte de tre fylkene som det primære vekstområdet.

Rønn ville ikke røpe i detalj hvilke planer han har, men noe ligger i luften.

– Vi lukter på mange ting, svarte han på spørsmål om oppkjøp, før han fortsatte med å si at styret var forberedt på å redusere utbyttet.

Ingen potet

Det gir i så fall finansielle muskler til oppkjøp.

– Det er ingen het potet som ligger klar, sa Rønn i et forsøk på å dempe spekulasjonene blant finansfolk og journalister.

På spørsmål om veksten skal komme hovedsakelig som resultat av at markedet vokser, eller om AF Gruppen vil øke sin andel av totalmarkedet var Rønn helt klar.

– Potensialet er stort. Ambisjonene om å doble omsetningen ligger ikke langt frem i tid.

Les også: Rekordresultat for AF Gruppen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.