Samferdselsdepartementet må møte i Oslo tingrett for å forsvare seg mot et krav om erstatning etter gjennomføring av anbudsrunden på riksvei 255. (Bilde: Scanpix)

Entreprenør saksøker staten

  • Bygg

Dette ser vegvesenet etter:

  • F1 Firmaets erfaring fra tilsvarende arbeider
  • F2 Vegvesenets erfaring med firmaet
  • F3 Bemanning og plan for gjennomføring
  • F4 Kvalitetssikringssystem og internkontrollsystem
  • F5 Firmaets omsetning
  • F6 Likviditet og soliditet
  • F7 Maskiner og utstyr
  • F8 Teknisk kompetanse
  • F8 Teknisk kompetanse
  • F9 CV for nøkkelpersonell
  • F10 Annet
  • F11 Evalueringsskjema for drift og vedlikeholdskontrakt med funksjonsansvar
  • F12 Sluttattest for utført entreprise
  • F12 Certificate for completed contract / final acceptance
  • F13 HMS-erklæring


– Vi kjører denne saken mest av prinsipp. Vi føler at når staten tross alt lager et innkjøpsreglement med utvalgskriterier, så må de følge det, sier daglig leder Jan-Erik Olstad i Huser Entreprenør til Teknisk Ukeblad.

I desember må Samferdselsdepartementet møte i Oslo tingrett, hvor de må forsvare seg mot krav om erstatning etter gjennomføring av offentlig anbudskonkurranse.

Saken dreier seg om anbudet på riksvei 255, Jørstad – Segalstad bru, som ble åpnet på lørdag. Da anbudsrunden var over i april 2007, sto selskapet Anlegg Øst AS igjen med det laveste tilbudet med 134 millioner kroner.

Lavere enn kostnadsoverslaget

Det var nær 30 millioner kroner lavere enn nest laveste tilbud på 160 millioner kroner, som kom fra arbeidsfellesskapet Huser Entreprenør og Valdres Anlegg AS.

– De fleste tilbudene lå rundt det nivået, og vi føler at vi hadde regnet riktig, sier Olstad

Anlegg Øst hadde et tilbud som lå under vegvesenets kontraktsoverslag på 146 millioner kroner, og tilfredsstilte ifølge Statens vegvesen firmakvalifiseringen som var gjennomført.

– Skulle vært avvist

Huser Entreprenør mente derimot at Anlegg Østs tilbud skulle vært avvist for ikke å ha tilfredsstilt kriteriene til Statens vegvesen.

Det dreier seg om firmaets erfaring fra tilsvarende arbeider, omsetning, likviditet, soliditet og flere andre kriterier. Tilbydere som ikke tilfredsstiller alle kravene skal bli avvist.

– Vi mener de ikke har tatt hensyn til egne innkjøpskritierier, sier Olstad.

For lav egenkapital

Ifølge Huser Entreprenør skulle Anlegg Øst ha vært avvist på bakgrunn av omsetning og soliditet. Vegvesenet mente derimot at en skjønnsmessig vurdering tilsa at Anlegg Øst ikke skulle avvises, og at de matematiske formlene som var oppstilt i kvalifikasjonskravene ikke alltid gir tilstrekkelig grunnlag for vurdering av kravene.

For to år siden klaget Huser Entreprenør og Valdres Anlegg inn Statens vegvesen for Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), som mente at kvalifikasjonskravet om tilbyders egenkapital, som skal være minst fem prosent av tilbudssummen, må forstås som et minstekrav til kvalifikasjoner.

For Anlegg Øst var egenkapitalen kun 3,5 prosent og Vegvesenet brøt dermed egen forskrift.

Krever erstatning

Nå håper Huser Entreprenør at Oslo tingrett skal gi dem medhold i et krav om erstatning.

– Det koster oss ganske mye å følge disse kriteriene, for i det hele tatt å bli godtatt og opplever å bli avvist. Vi vil kreve erstatning for tapt fortjeneste, sier Olstad til Teknisk Ukeblad.

Samferdselsdepartementet ønsker ikke å kommentere saken, som skal opp for Oslo tingrett 1.og 2. desember.