Boeing 787 - en ny flytype som er mer miljøvennlig. (Bilde: BOEING)
Boeing 787 - framtidsfly. Ifølge Boeing, vil flytyper med 100-200 seter og en midtgang bli svært ettertraktet. (Bilde: BOEING)
NYMALT: Her står den, den første superjumbo A380 som skal leveres i løpet av året. Etter hvert følges den av 140 andre. (Bilde: AIRBUS)
Det var en Airbus A310 som krasjet på flyplassen i Irkutsk i Russland søndag. Minst 122 mennesker omkom i ulykken. (Bilde: Airbus)
SIKRERE: Lettere, rimeligere, sterkere og sikrere fly vil kunne bli en del av hverdagen etter hvert som forskningen ved NWCC forbedrer kunnskapen om bygging av høyfaste kompositter uten bruk av autoklav. (Bilde: Cessna)
MILLIARD: Under flymessen i Paris i forrige uke slo et til da ukjent indisk flyselskap til og bestilte fem av Airbus' kjempefly A380. Prisen er ukjent men hvert fly antas å koste rundt en milliard kroner. Det antas at den indiske versjonen tar rundt 700 passasjerer over to dekk. (Bilde: AIRBUS)
FEM KJEMPER: China East Airlines har nettopp bestilt fem gigantfly type Airbus A380. Den europeiske flyfabrikken går nå fra seier til seier og den nye kinesiske totalordren på til sammen tretti nye fly er verd svært mye, ikke minst målt i prestisje. ILLUSTRASJON AIRBUS (Bilde: AIRBUS)
Boeings flaggskip 747. (Bilde: Boeing)
BRUKER MINDRE: Det nye Boeingflyet 7E7 Dreamliner til Boeing. Poenget ved flyet er revolusjonerendea aerodynamikk som gir svært lavt forbruk, flyhøyde over annen normal trafikk og ekstra lang rekkevidde. (Bilde: BOEING)
TØNNE: Denne tønna er en sju meter lang og seks meter bred kroppsseksjon til Boeings nye kjappfly, 250-seteren 787 Dreamliner. Seksjonen er bygget ved fabrikken i Everett, Washington. (Bilde: BOEING)
Airbus A380 ble offisielt avduket tirsdag 18. januar 2005. Da var det allerede kommet bestilling på 149 fly, derav 15 til "budfirmaer". (Bilde: Airbus)
Tirsdag 18. januar 2005 ble verdens største fly - A380 -avduket på flyplassen i Toulouse. (Bilde: AIRBUS)
TAR AV: Nå tar Boeings nye "plastmaskin" 787 Dreamliner av for fullt. De første flyene vil være i lufta fra 2010 og en rekke flyselskap har meldt interesse for langdistansemaskinen som tar 250 passasjerer. (Bilde: BOEING)
Fly haler flyhale sas, braathens, norwegian logoer på fly gardermoen (Bilde: Scanpix)
DREAMLINER: Våren 2007 skal Boeing begynne å seriebygge 787 Dreamliner ¿ på Taiwan. De første ombygde stordiameter Jumboene skal fly vinger og skrogdeler fra USA for seriemontering på øya. Utvidelsen av skroget ses tydelig, rett bak cockpitdelen. (Bilde: Boieng)
HØYT: Dette er et Boeingfly av samme type som Helios Airs. Det har økt marsjhøyde og bæreevne i forhold til eldre modeller. Normal flyhøyde er nå 33 000 til 35 000 fot, men dette avhenger av flygelederen på bakken. Det aktuelle flyet ble bygget hos Boeing nord for Seattle i US-staten Washington, omtrent samtidig med de 737-flyene som SAS Braathens har. (Bilde: BOEING)
Bombardier Learjet 60 XR hadde tre personer om bord under testing, deriblant en flyingeniør. (Bilde: Bombardier)

Enormt marked for nye fly



De mange nye flyene – 27.200 i tallet – vil ifølge selskapet gjøre flytrafikken mindre miljøforstyrrende.

De brenner renere og bruker mindre, hevder man.

Vinning og spinning

Men det spørs jo om ikke dette oppveies av den dramatiske veksten i flyreiser:

Årlig trafikkøkning antas å ligge på 4,6 prosent. Samtyidig vil godstrafikken øke 6,2 prosent.

Boeing regner med at verdens flyflåte vil være fordoblet i 2025.

100-400 seter

Den større delen av nyanskaffelsene vil være fly med en midtgang, kapasitet 100-240 seter. Den nest største gruppen vil være fly med 200-400 passasjerer og to midtganger.

Skjær i lufthavet

Det står ingen steder i undersøkelsen hvordan man skal skaffe luftveier og luftfartskontroll til alt dette.

Ei heller står det noe om hva som vil kreves av nye og utvidede flyplasser.