(Bilde: RWE)
RWE og Daimler står bak derdens største samarbeidsprosjekt for elektrisk bilkjøring som startet i fjor høst. Ny teknologi og et nettverk av ladestasjoner og på sikt såkalt vehicle-to-grid (V2G) som sender strøm tilbake til nettet. (Bilde: RWE)

Enige om felles elbilkontakt

Den nye kontakten skal presenteres på Hannover-messen som starter i dag, skriver Die Welt .

400 V – 63 A

I motsetning til de enkle stikkontaktene som utgjør ladestasjonene i blant annet Norge i dag – 16 ampere, énfase, 230 volt og en jordfeilbryter – legges det her opp til kraftigere saker:

Standardkontakten blir trefaset med 400 volts spenning og en strømstyrke på opp til 63 ampere som muliggjør hurtiglading.

De store er enige

– Å enes om en standard er et viktig steg for å kunne masseprodusere elektriske biler. Folk må vite at de kan lade elbilen sin på samme måte enten det er i Italia, Danmark, Tyskland eller Frankrike, sier Caroline Reichert som er talskvinne i den tyske energigiganten RWE til Die Welt.

Også energiselskapene Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa og Enel er med på avtalen.

Det samme er bilprodusentene Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, Toyota og Mitsubishi.

Advarte mot krisemillioner

Renault Nissan er ikke med på avtalen ettersom de har knyttet seg til det amerikanske selskapet Better Place som har lansert batteribytte som alternativ til lading. Selskapet er i ferd med å etablere seg også i Norge.

Les også: Tror ikke på batteribytte

I Norge har regjeringen nylig bevilget 50 krisemillioner til Transnova og bygging av opp til fem tusen nye ladestasjoner. Dette er imidlertid av den enkle typen. Noe Egil Falch Piene i Think Global advarte mot på et hybrid- og elbilseminar i Oslo i februar.

Han henviste nettopp til at den europeiske bransjen var i ferd med å bli enige om en felles standard – noe de nå altså er blitt.

Les artikkelen: Toyota tester plug-in i Norge