Asfalt

Peabs kjøp av YIT asfalt er endelig godkjent av EU - blir størst i Norden

Konkurransemyndighetene har behandlet saken siden i juli i fjor, men nå er handelen godkjent.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Peab
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
27. mars 2020 - 19:06

Dermed blir handelen ferdigstilt 1. april 2020 og det som tidligere var YITs asfalt- og mineralvirksomhet blir konsolidert inn i Peab-konsernet fra og med den datoen, opplyser Peab i en pressemelding.

Gjennom oppkjøpet vil Peab styrke sin tilstedeværelse i Sverige, Norge og Finland og samtidig få etablert sin asfalteringsvirksomhet i Danmark. Ifølge selskapet selv, blir Peab nå markedsledende innen asfalt om man ser Norden under ett.

Peab overtar dermed 200 grustak, 63 asfaltverk og cirka 1700 ansatte i Norden.

Den oppkjøpte virksomheten omsatte for rundt 6.005 millioner svenske kroner med en justert EBITDA på rundt 240 millioner svenske kroner i 2018.

Keir Starmer (t.v.) og Jonas Gahr Støre er blitt gode venner siden de møttes første gang i 2017, da som opposisjonsleder i henholdsvis Storbritannia og Norge. Her er de om bord på det britiske fregatten HMS St Albans.
Les også:

Støre hadde besøk av Starmer – vil ikke røpe fregatt­beslutning

Omfatter 1700 ansatte

Fv. Ilkka Salonen, CFO YIT, Kari Kauriskangas, konsernsjef YIT, Jesper Göransson, konsernsjef Peab og Karl-Gunnar Karlsson, forretningsområdeansvarlig Peab.  Foto:  Peab
Fv. Ilkka Salonen, CFO YIT, Kari Kauriskangas, konsernsjef YIT, Jesper Göransson, konsernsjef Peab og Karl-Gunnar Karlsson, forretningsområdeansvarlig Peab.  Foto:  Peab

De ansatte i virksomhetene som nå blir solgt, blir overført til Peab. Dette omfatter i alt cirka 1700 personer, hvorav de fleste jobber i Finland, ifølge meldingen.

Anlegg i YIT selges ikke og den norske anleggsvirksomheten i YIT vil derfor fortsette som en del av YIT.

Siden fusjonen mellom YIT og Lemminkäinen ble gjennomført i februar 2018 har det vært gjennomført omfattende tiltak for å bedre lønnsomheten i den norske asfaltvirksomheten. Effekten av disse tiltakene har vært meget god og lønnsomheten i den norske asfaltvirksomheten er betydelig forbedret det siste året.

Barbara Pacáková og Jon Otto Fossum er del av en internasjonal forskergruppe som har kommet frem til svært så interessante resultater. De kan hjelpe oss på veien til ny teknologi. Her fra SNBL-ESRF Grenoble France.
Les også:

Framtidas teknologi kan bli laget av leire

En «god match»

I Norge betyr oppkjøpet at Peab rykker opp til å være blant de store innen produksjon og legging av asfalt.

Mens Peab i Norge i fjor omsatte for rundt 550 millioner kroner i asfalt, hadde YIT Norge en totalomsetning på 1,45 milliarder kroner. Ikke alt er relatert til asfalt, men omsetningen fra asfaltmarkedet beløper seg nok til godt over milliarden.

Oppkjøpet passer ellers veldig godt, siden de to selskapene i dag har sin geografiske tilstedeværelse ulikt fordelt i Norge. Peab har i dag fire verk i produksjon, og har sin sterkeste tilstedeværelse i Trøndelag og på Østlandet.

To vogner sporet av ved Hønefoss stasjon i mars. Forsyningslinjene blir mindre sårbare om man kan dele data på tvers av transportmåter, skriver innleggsforfatteren.
Debatt

Manglende bruk av data svekker Norges beredskap

Men 1+1 er ikke to

YiT har hele 24 fabrikker i produksjon, om man regner med Nordasfalt hvor YIT i dag eier 50 prosent. De har vært tilstede i hele landet, men særlig Nord-Norge og Vestlandet har tradisjonelt vært landsdeler med høy markedsandel.

Men som ved alle oppkjøp og fusjoner så er 1+1 ikke to, verken på inntekts- eller utgiftssiden. Prosessen er ofte motivert av at man kjøper tilgang til en større del av markedet, men til en lavere kostnad. Det er derfor å anta at Peab ser for seg ny asfaltorganisasjon som både er mer kostnadseffektiv enn i dag, samtidig som de neppe kan forvente at de klarer å beholde de to selskapenes inntekter til sammen slik det er i dag.

Randklev bru i Ringebu knakk sammen under uværet «Hans». Bane Nor får kritikk av Statens jernbanestilsyn for manglende oversikt over tilstanden på egen infrastruktur.  Det tok nærmere ti måneder å reparere brua og sikre fundamentene mot store nedbørsmengder.
Kommentar

Jernbanefamilien på randen av skilsmisse

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.