Snart vil handlevogna fortelle deg hvor mye du har handlet for, og tyverisikringen blir både enklere og sikrere. Flyselskapene vil dessuten kunne spore forvillede passasjerer, og spare millioner på mindre forsinkelser.
Etikettene koster fortsatt seks til sju kroner. Men direktør Geir Hagen i Skipnes Etikett tror prisene vil synke kraftig og åpne for mange nye bruksområder.
Enkelt
– For oss som produserer etiketter, er det enkelt å plassere alarmbrikken inn på etiketten. Når vi leverer en slik etikett med integrert alarmbrikke, blir den behandlet på vanlig måte i industrien og gir ikke noe ekstraarbeid ved påsetting, sier han.
Systemet har vært mest brukt på høykostvarer, men etter hvert som brikkene nå er blitt billigere, vil de også komme inn på rimeligere produkter, blant annet i dagligvaresektoren. Radiobrikken er tynn og kan legges nesten usynlig inn under en etikett. Dagligvarebransjen har i dag et årlig svinn på ca. fire millioner kroner.
Etiketter med aktive brikker har fordeler fremfor etiketter basert på bruk av strekkoder, siden strekkoder må være plassert slik at de kan leses. Dessuten kan de bli tilsmusset slik at lesing blir vanskelig.
Dagligvaresektoren kan legge historikken til varen inn på brikken, i tillegg til pris og varesikring.
– Vi kan gå til en utbetjent kasse der en antenne leser av prisen og du betaler med kort. Når du har betalt, deaktiveres varesikringen og det er bare å gå ut av butikken, sier Hagen. Han ser også for seg handlevogner med innebygget leser som forteller deg sluttsummen mens du handler.
Først i biblioteket
Hagen tror imidlertid at bibliotekmarkedet kommer først. Fra forlaget vil alle bøker få en ID-brikke. Biblioteket skriver så inn informasjon til boka, for eksempel utlånsdata. Danmark er kommet langt i utviklingen av et biblioteksystem. – Der er behovet rundt 12 millioner brikker, tror Hagen.
Behovet her i landet kan bli like stort hvis vi tar med bibliotekene på høyskoler og universiteter. Med en pris på seks-sju kroner blir det et kjempemarked.
Et annet interessant bruksområde er i merking av flybagasje. Flyselskapene kan feste en brikke på ombordstigningskortet og ha oversikt over hvor passasjerene befinner seg på flyplassen. Det koster flyselskapene mye penger når passasjer ikke kommer tidsnok til flyavgang etter at de har sjekket inn bagasje.
Slik merking vil også gjøre det lettere å finne bagasje som må lastes av flyet hvis en passasjer ikke dukker opp. Behandlingen av bagasjen kan dessuten gjøres raskere, siden systemet tillater lesing av 20–30 enheter i sekundet for automatisk sortering. Både British Airways og Finnair er i gang med å teste systemet.
Hagen hevder i tillegg at flere postverk vurdere å bruke brikker på alle postpakker hvis prisen kan komme ned på rundt 50 øre.