Enda mer turbotrøkk

Også eksklusive "kortseriebiler" som Mercedes S-klasse CDi og Jaguar S-type TDCi har moderne, kraftige dieselmotorer.

Denne trenden vil kunne forsterkes i takt med den lovbestemte overgangen til mer svovelfattige drivstofftyper.

Mindre svovel og lavere innhold av kompliserte, aromatiske hydrokarboner vil gjøre det mulig å hente enda mer ytelse ut av motorene, uten at forbruket øker.

Den kostbare og eksklusive dieselvarianten av Ford Mondeo kalt Titanium X skal også bygges i et begrenset antall.

Modellen har to nye motoralternativer, hvorav dieselmotoren på 2,2 liter nok er den teknisk sett mest interessante: Den er Fords sterkeste annen generasjons common-rail TDCi, og gir 400 Nm dreiemoment alt ved 1.800 o/min. Effekten er på 155 hk/114 kW.

Basis er Fords 2-liters dieselmotor på 130 HK, men slagvolumet er økt til 2.2 liter og motoren har et modifisert høytrykks Bosch innsprøytingssystem og en oppjustert variabel Garrett turbolader.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå