HERLIG: Som alle modeller fra den italienske spissteknikkfabrikken er også nye 159 rene drømmen å kjøre. Ta deg en tur til nærmeste forhandler og kjør en runde: Du blir temmelig bilgal! (Bilde: ALFA ROMEO)

Enda bedre Alfa

  • samferdsel2








Alfa 159 er 4,660 m lang (+225 mm), 1,828 m bred, 1417 m høy og har en hjulavstand på 2,700 m.

Med denne økningen kan man lure på hva fabrikken skal med den større modellen 166.

Ergonomisk

Førerplassen i 159 har selvsagt instrumenter og brytere på riktig plass og med riktig form; ergonomi har folkene hos Alfa vært gode på i noen mannsaldere.

Speedometer, turteller og de andre instrumentene er analoge og runde med tydelige og lettleste sifre og symboler.





Fabrikkens ingeniører - som arbeider parallelt med Fiats - har utviklet en helt ny plattform i høyfast stål, sammenføyd med lasersveising etter søm-metoden. Torsjonsstivheten oppgis å være over 18 000 Nm/rad.

Maks 260 hk

Modellen får tre nye JTS bensinmotorer med dobbel variabel ventilstyring (både innsugnings- og eksosventilene).

Sterkest er den 3,2 liters motoren på 260 hk/192 kW, deretter følger en 2,2 liters motor på 185 hk/137 kW og tilslutt en 1,9 liters motor på 160 hk/118 kW. Alle tre tilfredstiller Euro 4 kravene og bruker direkteinnsprøytet JTS teknikk (Jet Thrust Stoichiometric).





Dreimomentene har 88 % tilgjengelighet allerede ved 2000 o/min.: De er respektive 322 Nm ved 4500 omd/min for 3,2 V6 24 V, 230 Nm ved 4500 omd/min for 2,2 JTS og 190 Nm ved 4500 omd/min for 1,9 JTS.

Sterk diesel

Alfa Romeo har lenge også tilbudt avanserte turbodieselmotorer; mye av den teknikken som brukes av svært mange fabrikker i dag sprang opprinnelig ut fra forskningsavdelingen til Alfa/Fiat.

Den kraftigste dieselmotoren er en 2,4 liters JTD Mulitjet med 200 hk(148 kW, deretter følger to 1,9 liters JTD Multijet motorer med henholdsvis 150 hk/16 V og 120 hk/8 V (111 og 89 kW).





Som vanlig har dieselmotorene nesten ubegripelige dreiemomenttall: 400 Nm ved 2000 o/min for 2,4 liters 5-sylindret/20 V, 320 Nm ved 2000 o/min for 1,9 4-sylindret/16 V og 280 Nm ved 2000 o/min for 1,9 4-sylindret/8 V. Motorene har JTD Multijet versjonene variabel turbogeometri og intercooler.

Partikkelfilter

1,9 JTD Multijet har en spesiell turbo utviklet av Alfa Romeo, mens 2,4 JTD Multijet har et nytt topplokk og nye veivaksler.

Alle tre motorene tilfredstiller Euro 4 kravene og har partikkelfilter(DPF) som stort sett helt eliminerer partikler, i tråd med de nye Euro 5 retningslinjene.

Partikkelfilteret holder hele bilens livsløp og behøver ikke byttes eller overhales.