TEKNOLOGIBRAGDEN

En verktøykasse for hele landet

Altinn-plattformen kandidat til Ingeniørbragden 2011.

Espen Zachariassen
24. okt. 2011 - 10:21
Vis mer

Den nye teknologiske kjernen i moderniseringen av offentlig sektor kalles Altinn II og kommer til å gi gevinster i milliardklassen, både ifølge interne anslag og eksterne beregninger fra analyseselskapet Metier.

Og Altinn II er som et Kinderegg, med tre ting på én gang: Den mest synlige er en portal hvor næringslivet får oversikt over all informasjon fra oppstart og drift til avvikling av en virksomhet. Her holder du kontakten med etater og tilsyn. Altinn gir også tilgang til alle typer tjenester rettet mot næringslivet, mens det tredje er det viktigste:

Altinn er en stor verktøykasse, der alle offentlige etater og kommuner skal lage sine digitale tjenester. Verktøykassen er plattformuavhengig og kan tilgjengeliggjøres på hvilken som helst nettside/portal/mobilside. Dette er tjenester like mye for mennesker som for bedrifter.

Nye tjenester

– De fremste nyvinningene med Altinn II er nettopp de nye tjenestene, sier direktør Erik Fossum hos Brønnøysundregistrene.

Altinn eies av Næringsdepartementet, men håndteres av Registrene. Tjenestene som den nye verktøykassen skal bidra til, klassifiseres i innsyn, innsending, meldinger, formidlig og samhandling. Forventningene er høye til de to sistnevnte nykommerne.

– Formidlingstjenester handler om å formidle store datavolumer fra maskin til maskin. Statens innkrevingssentral er i gang, mens Statistisk Sentralbyrå og Skatteetaten er på gang med nye prosjekter, forklarer Fossum.

Høl i siloene

 Samhandlingstjenestene skal bli de mest avanserte. Her kan Altinn benyttes til virkelig ”å skyte høl i siloene”, som tidligere moderniseringsminister Morten Meyer uttrykte det: Mange mennesker trenger samkjørt bistand fra flere etater, men forholdene er ikke lagt til rette for samarbeid mellom dem.

– Målet er å knytte sammen flere tjenester i én helhetlig prosess mellom sluttbruker og flere virksomheter. Brønnøysundregistrene er først ut, med en konkurstjeneste der bobestyrer og kreditorer kan samkjøre sine prosesser, sier Fossum.

Det så langt største prosjektet på tegnebrettet er Edag - en felles løsning for innrapportering av all informasjon om arbeidstakere til Skatteetaten, NAV og SSB for enklere og mer korrekt håndtering av skattetrekk, sykemeldinger og trygdeytelser.

– Blir en pris til Altinn II litt som fredsprisen til USAs president Barack Obama - ennå er mye ugjort?

– Det syns jeg faktisk ikke, for det er mye som er på plass og fungerer, svarer Fossum.

Det offisielle målet da prosjektet startet opp i 2008, var at Norge skulle bli verdensledende på eforvaltning. Fossum er ikke i tvil om at det har slått til.

– Vi har en rekke land som er svært interessert i å kopiere dette her. Jeg vil hevde at mange har fått øynene opp for at Altinn II er en avansert løsning og at vi ligger et stykke foran, sier han.

– Raskere

Hvis vi ber en ekstern ekspert vurdere nyvinningen, er ikke Truls Berg i Dataforeningens it-politiske råd uenig i at Norge ligger først.

– Jeg kjenner godt til Accentures løsning, og det er definitivt mye bra her. Ambisjonsnivået er det ikke noe å si på. På den annen side skulle det bare mangle at Norge leder an, med tanke på at vi fikk et forsprang allerede med Enhetsregisteret i Brønnøysund. Jeg skulle ønske meg enda mer fart i arbeidet med å utvikle digitale tjenester og dermed hente ut de milliardgevinstene som åpenbart ligger her, sier Berg til Teknisk Ukeblad.

Sommeren 2008 sikret konsulenthuset Accenture og datasenterbedriften Basefarm kontraktene på henholdsvis utvikling og drift av den nye plattformen. Trond Falkenthal hos Accenture hadde det overordnede prosjektansvaret for Altinn II. Han trekker frem sikkerhet og størrelsen på prosjektet som de største utfordringene.

Arkitektur

– Jeg er fornøyd med at vi klarte å jobbe frem en integrert og solid sikkerhetsarkitektur på tvers av videreutvikling, applikasjonsforvaltning og drift. Og i et så stort prosjekt måtte vi prioritere å styre og samkjøre ulike leveranser og sørge for en løpende god dialog mellom kunden Brønnøysundregistrene og driftsleverandøren Basefarm, sier Falkenthal.

Løsningene ble klekket ut både ved hovedkontoret på Fornebu, hos datterselskapet i India og hos Microsoft i Redmond. Det førte til innovasjon underveis.

– Autorisasjonsmodellen er en nyvinning, hvor vi laget en løsning for avansert tilgangsstyring og delegeringer. Innovasjon@Altinn er en annen nyvinning som er skapt underveis i samarbeid med Brønnøysundregistrene. Dette er et innovasjonsprogram med 20 deltagere fra ulike aktører som bruker eller har potensial for å bruke Altinn, forklarer prosjektlederen.

Byggesett

Basefarm har ansvaret for at plattformen er oppegående og trygg. Grunnlegger og direktør Grethe Viksaas for Basefarm-gruppen hadde en utfordring i å sette sammen mer eller mindre kjente byggeklosser på nye måter.

– Det er mye standard teknologi i Altinn. De enkelte bestanddelene representerte ikke hver for seg dramatisk nye ting for oss, selv om vi har gjort mye tilpasning og nyutvikling i driftsadministrasjons-systemene våre. Utfordringen ligger i kombinasjonene av rik funksjonalitet og veldig mange forskjellige kombinasjoner av bruksmønstre, sier Viksaas.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.