Sveiva er et svensk entreprenørselskap heleid av den svenske stat, og ganske lik norske Mesta. I 2013 etablerte de seg i Norge, og har etterhvert spesialisert seg på drifts- og vedlikeholdskontrakter.
Nylig ble sjef for den norske virksomheten, Lars Reitan, byttet ut med Thomas Lundström. Han forteller til Veier24 at hovedårsaken til de siste årenes tap knytter seg til en enkelt kontrakt; Ofoten-kontrakten.
– Ja, Svevia Norge har tapt betraktelige summer på DK Ofoten som ble startet opp i 2018 og avsluttet i 2023. Vi ser fram til 2024 uten en slik type tapskontrakt i porteføljen. Svevia Norge har nå 12 driftskontrakter og i tillegg kommer driftskontrakten for E10 Hålogalandsveien når den settes i drift.
Scania: Skal installere 40.000 ladepunkter
Et risikofylt marked
– Opplever dere markedet for drift og vedlikehold som vanskeligere i Norge enn i Sverige?
– Markedet for drift og vedlikehold er risikofylt både i Norge og Sverige. Vi vurderer ikke markedet som vanskeligere i Norge. Markedet i Sverige er mer stabilt i forhold til kontraktsformer og kontraktsstørrelser, mens det norske markedet er i endring som følge av regionreformen og fylkeskommunenes endring av kontraktsformer og størrelser. Vi ser på det som spennende og attraktivt å være med på.
– Hva er Svevias planer videre i det norske markedet?
– Svevia Norges strategi er å fortsette å ta markedsandeler i Norge, og etter hvert bli en stabil og landsdekkende entreprenør innen drift og vedlikehold av norske veier, forteller Thomas Lundström.
Gyver på med nye fem år
Svevia Norge omsatte i 2022 for 662 millioner kroner, et år som føyer seg i rekken av en jevn vekst siden Svevia etablerte seg forsiktig i 2011. Lønnsomheten har det vært verre med, og for fjerde året havnet driftsresultatet på minussiden. Samlet tap i disse årene har vært på over 38 millioner kroner.
Ofoten-kontrakten, hvor tapene har sin rot, ble inngått i 2018 etter et tilbud fra Svevia på 583,9 millioner kroner. Kontrakten for Statens vegvesen omfattet blant annet de krevende fjellstrekningene over Gratangsfjellet og Bjørnfjell, mot Sverige.
Men Svevia Norge var ikke mere skremt av erfaringene enn at de sikret seg Ofoten-kontrakten igjen denne høsten, vel å merke med et noe endret kontraktsområde. Nå strekker det seg fra ferjeleiene på E6 Skarberget og riksvei 827 i Kjøpsvik nordover til Brandvoll på E6 i Bardu, i tillegg til E10 mellom riksgrensen mot Sverige og Tjeldsundbrua.
Ny driftskontrakt til nær 500 millioner: – Stor vekt på vinterdrift