VANN I MOTOREN: - Det strider jo egentlig mot vår natur å kjøre vann inn i motoren, sier maskinsjef Tormod Knutsen og peker på stedet der motoren for hver kilo olje skal få injisert en halv kilo vann.
NY GENERASJON: MS Trollfjord, her på teknisk prøvetur i Trondheimsfjorden, skiller seg fra tidligere hurtigruteskip både teknisk og innholdsmessig. Blant annet introduseres nye konsepter for fremdrift, avfallshåndtering, bunkertanker, lasting/lossing og nødstrømforsyning. FOTO: TFDS

En klasse for seg

  • nettarkiv

Kvithyll på Fosen: På det nye hurtigruteskipet kan gjestene nyte utsikten til De syv søstre fra badstua eller med et glass hvitvin på egen balkong. Med MS Trollfjord, som etter planen legger ut på jomfrutur fra Bergen 18. mai, tilpasser hurtigruterederiet Troms Fylkes Damskibsselskap (TFDS) seg et stadig mer komfortsøkende publikum.

- Rent designmessig markerer Trollfjord at vi har gått inn i et nytt millennium, sier hurtigrutedirektør Arne Trengereid.

Utstrakt bruk av store vindusflater og glassbyggestein i forskjellige blåtoner skal skape inntrykk av vinterlysets mystikk. Gulvtepper er erstattet med granitt, marmor og Otta-skifer. Vintertonene dempes av omfattende bruk av ulike treverk i alt fra vegger til resepsjon, barer og møblement.

For den kresne

Trollfjord har 19 suiter, hvorav fem med stor usjenert balkong. De største suitene er 40 m 2, og alle er utstyrt med italienske møbler og baderom med eksklusive fliser og spesialdesignede servanter. Øvrige gjester får ny tumleplass bak levegger på øverste soldekk, som tradisjonelt har vært lukket på hurtigruteskipene. Panoramasalen er åpen over to plan og bringer norsk vær og kystkultur en fornemmelse nærmere passasjerene.

- I tillegg har vi rendyrket konferansefasilitetene, der kapasiteten er doblet til 200. Selve kurssalen er formet som et amfi og utstyrt med multimedieteknologi som det kresne kurs- og konferansepublikum krever. Utenom konferansesesongen ønsker vi å utnytte amfiet til foredrag og filmvisninger for våre ordinære gjester. Vel 70 prosent av våre passasjerer har høyere utdanning og er interessert i intellektuell input, det være seg emner som norsk flora, fauna og kystkultur eller polfarere, sier Trengereid.

Rorløs presisjon

Men det er ikke minst rent teknisk at Trollfjord skiller seg fra sine søsterskip. Fremdriftssystemet - med dieselelektrisk samdrift - er nytt i hurtigrutesammenheng. To kontraroterende propellanlegg med 360 graders dreievne har erstattet den konvensjonelle ror-propell-løsningen med bare 45 graders dreievne. I trange farvann samt inn og ut av havner drifes propellene av to elektromotorer.

- Vi oppnår bedre manøvrering, noe som er vesentlig med tanke på at skipet er betydelig større enn sine søsterskip, mens farvannene er like trange. Vi skal greie å holde båten i ro selv i stiv kuling, forsikrer overstyrmann Torfinn Stokmo.

Samtidig er sidetrustere bak blitt overflødige. Propellene kobles automatisk over på direkte mekanisk drift fra hovedmotorene ved ønsket fart over 16 knop. Rederiet regner med at løsningen vil redusere brennstofforbruk og miljøutslipp samt gi betydelig lavere støy og vibrasjon. Løsningen har samtidig frigitt areal for lasterom, fordi alt av maskineri er installert lenger akterut sammenlignet med konvensjonelle fremdriftssystem.

Trollfjord tilfredsstiller Det Norske Veritas' strengeste komfortklasse med hensyn til støy og vibrasjoner. Det innebærer komfortisolasjon, samt utstrakt bruk av flytende dørk, tak og vegger - atskilt fra selve stålkonstruksjonen.

Forut for miljøkrav

På miljøsiden overgår Trollfjord selveste The World. Hurtigruteskipet oppfyller DNVs strengeste miljøklassifisering, såkalt Clean Design, som innebærer redusert energiforbruk og utslipp til luft og sjø. De to hovedmotorene på 5300 hestekrefter hver er utstyrt med Direct Water Injection (DWI) som reduserer NO x-utslippene med 40 prosent i forhold til kommende krav fra Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO). Rederiet har samtidig forpliktet seg til å bruke brennstoff med lavt svovelinnhold.

Tilsvarende skal en rekke tiltak redusere utslipp til sjø. Tradisjonelt har såpevann og kloakk gått rett ut i leia, vel og merke etter en tretrinns renseprosess. På Trollfjord renses kloakkvann (svartvann) og utslagsvann (gråvann) slik at det i prinsippet kan drikkes etterpå. Avfallsstoffet tørkes og brennes, i likhet med søppel og oljeavfall (sludge).

Videre er alle bunnstoffer giftfrie. Også innkjøpene om bord styres av Clean Design-notasjonen, for å unngå eksempelvis fosfat og klor i rensemidler.

- Vi beveger oss i et sårbart, arktisk farvann og legger stor vekt på å unngå forurensende utslipp. Også i selve hotelldriften om bord vil vi synliggjøre miljøprofilen, med kildesortering i alle passasjerområder, forteller Trengereid.

For å unngå at drivstoff lekker ut ved en eventuelt grunnstøting er bunkerstankene plassert på første dekk - i trygg avstand fra skutebunn og skrogsider.

Dette har stjålet tradisjonell dekkplass og har vært blant utfordringene for byggeledelsen ved Fosen Mekaniske Verksteder (FMV). - Trollfjord er en veldig kompakt båt, som det har vært utfordrende å jobbe på, opplyser driftssjef Geir-Ove Sumstad I FMV. Da Teknisk Ukeblad var på befaring noen uker før levering, var vel 700 elektrikere, platearbeidere, innredere, VVS-folk, malere, maskinister og kontrollører av 12-15 nasjonaliteter i sving høyt og lavt over ni dekk.

Aldri svart

Også moderne kommunikasjonsløsninger har krevd plass til blant annet kontrollrom. Alle lugarer er utstyrt med TV med til sammen 20 satellitt- og videokanaler. De som ikke vil benytte internettkafeen i fellesarealene, kan leie tastatur i resepsjonen og surfe på internett på sin lugar-TV.

- Nødstrømforsyningen er også en nyvinning. Et batterilager (Uninteruptable Power supply, UPS) i baugen skal alene kunne forsyne båten med strøm i fire minutter. De fleste blackouts varer i bare to-tre sekunder. Men det er nok til at folk blir redde. Dette skal folk slippe her på båten. Så vidt jeg vet er vi det første skipet som utstyres med denne løsningen, forteller elektriker Jan A. Karlsen.

Også laste- og lossesystemet er nytt. For å unngå skader på skutesiden, løftes sideportene opp på midten fremfor å legges direkte ned på kaia. Ut løftes gangvei, palle- og bilheiser.

Nytt på broen er en Voyage Data Recorder (VDR), også kjent som den svarte boksen i luftfartssammenheng. Ellers er brosystemene oppgraderte versjoner av velkjent navigasjons- og overvåkningsutstyr. Passasjerene kan følge ferden på elektroniske kart som vises på skjermer rundt om på båten.

Luksusskipet likner ikke mye på forgjengeren Harald Jarl fra 1960, som nå blir faset ut som siste hurtigruteskip av den gode gamle sorten. Noe av nostalgien er imidlertid hentet inn i Kaare Espolin Johnson-salen på nyskipet - en tro kopi av den ærverdige salongen fra Jarlen.

Neste år kjølsettes søsterskipet MS Midnattsol, som vil få sommerlysets farger.





MS Trollfjord fakta:

Lengde: 136 m

Bredde: 21,5 m

Bruttotonnasje: 16.000 tonn

Antall biler: 50

Antall passasjerer: 896

Konferanseplass: 240

Antall lugarer: 309 (hvorav 19 suiter)

Prislapp: 715 millioner kroner