Asgeir Knutsen, administrerende direktør i  Emerson Norge, vil bli langt mer enn en leverandør av komponenter. De skal doble ordreinngangen.
Asgeir Knutsen, administrerende direktør i Emerson Norge, vil bli langt mer enn en leverandør av komponenter. De skal doble ordreinngangen. (Bilde: Joachim Seehusen)

Emerson vil inn på nye områder

I løpet av de siste fire årene har Emerson doblet ordreinngangen. Nå vil Asgeir Knutsen doble igjen innen de kommende fire årene.

  • Nyhetsbrev

Fra Porsgrunn ser ledelsen og de ansatte i Emerson lyst på fremtiden. Etter strategimøter er det besluttet å sikte mot et ganske tøft mål. I 2014 fikk Emerson en ordreinngang på 430 millioner kroner. Målet er å nå 800 millioner i løpet av 2018.

Emerson skal øke veksten ved å fortsette utviklingen fra å være en leverandør av komponenter til å bli en leverandør av løsninger, der selskapet ønsker å samarbeide med kunden, og ta mer av ansvaret for helheten enn tidligere.

Denne utviklingen strekker seg tilbake til finanskrisen som kom i 2009. Da satte Emerson-ledelsen noen mål som vel må kunne kalles ganske hårete spenstige. Ordreinngangen lå da på knapt 170 millioner kroner i året.

– Da sa vi at innen 2014 skal vi nå 400 millioner. Det klarte vi, nå sikter vi mot 2018, sier administrerende direktør Asgeir Knutsen.

Les om: Knytter sterkere bånd med kundene

Elektroutstyr og vedlikehold

Ledelsen har skissert en plan. Detaljer velger Knutsen og holde for seg selv, men en liten lekkasje er at det har mye med elektroutstyr å gjøre.

Selv om markedssituasjonen i dag er langt fra finanskrisen, ser Knutsen visse likhetstrekk. Samtidig som oljeprisen faller har Statoil lansert innsparinger på mange milliarder kroner.

– Jeg ser på markedet fremover med en viss uro, men samtidig finnes det områder der vi har muligheter.

Knutsen mener det er to ting oljeselskapene peker på som viktige for mange leverandører. De vil gjøre ting enklere og de ønsker mer direkte kontakt med utstyrsleverandøren. Det andre forholdet er at de ønsker å legge mer vekt på tilstandsbasert vedlikehold. Det er et av Emersons satsingsområder, og Knutsen forteller at de har som mål å bli den ledende leverandøren av løsninger og tjenester innen tilstandsbasert vedlikehold i Norge.

Emerson-direktøren mener veldig mange av de norske industribedriftene fortsatt har en lang vei å gå for å utnytte de muligheter som ligger i tilstandsbasert vedlikehold. Han varsler også at han vil satse langt mer på roterende utstyr enn Emerson til nå har gjort i Norge.

Raskere inntjening

Selv om investeringer i automatisering gir inntjening for kundene tror Knutsen at oljeselskapenes innsparinger er så store at det også vil ramme lønnsomme prosjekter.

– Ja, jeg tror aktivitetsnivået vil gå ned, og jeg tror oljeselskapene vil forvente raskere inntjening på investeringene enn før.

På mange plattformer er det behov for å skifte instrumenteringen. I slike tilfeller ønsker Knutsen og Emerson  å tilby kundene raskere inntjening gjennom ikke bare å levere instrumentene, men også utføre engineeringen, dokumentasjon, monteringen og igangkjøringen.

– Det har vi allerede gjort mange ganger, men vi har tatt elementene hver for seg. Nå skal vi tilby mer komplette løsninger.

Les også: Krevende kompresjonsprosjekt

Rigorøse krav

For at dette skal lykkes må også oljeselskapene endre rutiner og gjøre arbeidsprosessene enklere enn det de er i dag.

– Med dagens rutiner må man gjennom et stort og rigorøst system før bestillingen kommer til oss. Systemene i dag er for prosedyrestyrt, det må endres.

Emerson bruker en transmitter som koster 14 000 kroner som eksempel. Med dagens krav til dokumentasjon ender regningen fort på 120 000 kroner før den nye transmitteren er plassert. Med alle kostnader kunden selv har og med deres V & M-partnere kan sluttsummen ofte bli enda større.

Les også: Vil fornye symbolbruken