På Eliaden i 2014 var det 16 000 besøkende. Med Norsk Industri og Energi Norge som partnere håper messeledelsen å passere 20 000 under Eliaden neste år. (Bilde: Joachim Seehusen)
Sentrale aktører har merket seg at automatiseringsbedrifter rører på seg. De lover å gi autoamtisering den plass bransjen fortjener. Fra venstre: Nils-Erik Magnell fra Norsk Teknologi, Jo Eirik Frøise fra Norsk Industri og prosjektdirektør Svein Hjelmås fra Eliaden. (Bilde: Joachim Seehusen)
Eivind Omarhaug, her fotografert under forrige Eliaden, har allerede bestemt at Krohne Instrumentation skal med også i 2016. Han hever likevel en liten pekefinger og sier at bransjen vet veldig godt hva den venter seg. (Bilde: Joachim Seehusen)
Jacob Borchsenius, daglig leder i Pepperl+Fuchs Norge har reservet plass, men har allerede protestert - og blitt hørt. Han er opptatt av at automatisering får sin rettmessige plass, og blir sett. (Bilde: Joachim Seehusen)

Eliaden

Eliaden sikter mot vekst men innen automatisering sitter flere på gjerdet

Arbeidsgiverorganisasjonene Norsk Industri og Energi Norge er blitt partnere i Eliaden. Målet er flere besøkende og flere utstillere. Men automatiseringsbedriftene er usikre på om de får den oppmerksomheten bransjen ønsker.

Siden tidlig på 2000-tallet er antall bedrifter innen området automatisering nesten doblet på Eliaden. Dette til tross for at tallet på utstillere er redusert. På Eliaden i 2014 var tallet på utstillere redusert med 56 til 270 mot 326 utstillerne i 2012. Også besøkstallene sank, fra 18 000 til 16 000 i samme periode.

Ved å trekke inn de Norsk Industri og Energi Norge håper messeledelsen å bidra til å gi nytt liv og vekst til Eliaden. Målet er å passere 20 000 besøkende.

Utsetter beslutning

– Vi har allerede 115 utstillere, på samme tid i fjor var det 80. Vi ser også at standstørrelsen øker, sier prosjektdirektør Svein Hjelmås til Automatisering.

Fikk du med deg: Vil ha mer trøkk på Eliaden  

Optimismen til tross, blant automatiseringsbedriftene er det ikke bare jubel.

– Vi har nettopp hatt et møte om Eliaden og bestemte at vi utsetter beslutningen om deltakelse. Vi vil først se hva Eliaden har tenkt å gjøre, sier Jan Cato Christoffersen, daglig leder i Flow-Teknikk.

Christoffersen etterlyser mer fokus på automatisering, generelt.

– Det blir mye lys, lamper og el. Jeg tror det er en generell oppfatning i bransjen. Automatisering må promoteres bedre, jeg føler vi faller litt mellom to stoler, sier lederen for Flow-Teknikk.

Styreleder i Ifea: Vil jobbe mer politisk  

Automatisering på dagsorden

I Moss har derimot Krohne allerede bestemt at de skal delta på Eliaden også i 2016.

– Vi har vært der i mange år, og har satt av midler på budsjettet. I 2016 skal vi være på ONS og Miljø & Teknikk i tillegg til Eliaden, sier Eivind Omarhaug, administrerende direktør i Krohne Instumentation.

Eivind Omarhaug, her fotografert under forrige Eliaden, har allerede bestemt at Krohne Instrumentation skal med også i 2016. Han hever likevel en liten pekefinger og sier at bransjen vet veldig godt hva den venter seg. Joachim Seehusen
 

Han ser Norsk Industris engasjement som et godt tegn for Eliaden.

– Slik det ser ut for oss er seriøsiteten på plass og det er et ønske om å få automatisering og instrumentering høyere på dagsorden.

Samler til drodlemøte

16. september skal Eliaden, sammen med Norsk Industri og Energi Norge har et møte med et antall bedrifter. Temaet blir da hva bedriftene ønsker.

– Vi måtte jo gjøre et utvalg, jeg mener det er 16 bedrifter som er invitert, sier fagsjef Jo Eirik Føise i Norsk Industri.

Eivind Omarhaug skal delta på det møtet.

– Jeg tror bransjen er veldig bevisst på hva den venter seg, sier han.

Også Pepperl+Fuchs stiller på dette møtet, med salgssjef Agnar Sæland. Det er bedrifter innen områdene automatisering, instrumentering og elektronikk som er invitert.

Prisutdeling på Eliaden: Tine vant automatiseringspris

Sjokkbølger gjennom bransjen

Pepperl+Fuchs reserverte plass, uten forpliktelse, til 2016 allerede etter messen i 2014. Nå er ikke daglig leder Jacob Jacob Borchsenius like sikker, selv om han sier at det blir utsiktene for 2016 og budsjetter som blir utslagsgivende.

Borchsenius og Pepperl+Fuchs var fornøyd etter forrige gang. Men for en måneds tid siden fikk de melding om at messen skulle gå onsdag, torsdag og fredag.

Jacob Borchsenius, daglig leder i Pepperl+Fuchs Norge har reservet plass, men har allerede protestert - og blitt hørt. Han er opptatt av at automatisering får sin rettmessige plass, og blir sett. Joachim Seehusen
 

– Da gikk det sjokkbølger gjennom bransjen og mange snakket sammen. Dette er jo døden, automatiseringsfolk kommer jo ikke på messe fredag etter lunsj. I praksis ville det blitt kun én effektiv dag siden første dag alltid er tynt besøkt.

Protestene bar frem, og messen ble flyttet til slik at den vil gå fra tirsdag til torsdag.

Snublet i starten

Svein Hjelmås, prosjektdirektør sier han ble overrasket over de sterke reaksjonene fra automatiseringsmiljøet på åpningstidene, men vektlegger at de lyttet og endret tidene.

Så kom neste sjokk for Pepperl & Fuchs og en rekke andre automatiseringsbedrifter.

– Vi fikk noe markedsføringsmateriell og så at ordet automatisering var nesten borte. Vi må jo føle at messen tilhører oss, sier Borchsenius som øyeblikkelig reagerte overfor messeledelsen og sendte en e-post.

Kritikken til tross, Borchsenius tror enden blir god.

– De snublet litt i starten, men nå ser det ut som om de har reist seg og jobber for at automatisering skal få den plass faget og bransjen fortjener. Vi snakker jo sammen i bransjen, vi ønsker oss så mange konkurrenter der som mulig.

Tilbakeblikk: PEA-messen integreres i Eliaden

Lover mer

De bedriftene som velger å stille ut under automatisering vil fortsatt bli samlet i hall C, som vanlig. Hjelmås har også registrert at reaksjonene fra automatiseringsbedriftene er mer enn krusninger på overflaten og mer enn noen får enkeltbedrifter.

– Vi hadde jo automatiseringsforum med første gang i 2014. Det skal nå løftes, skikkelig. Vi har ikke landet navnet, men automatiseringsbegrepet skal med, både i innhold og markedsføring, lover Hjelmås.

Sentrale aktører har merket seg at automatiseringsbedrifter rører på seg. De lover å gi autoamtisering den plass bransjen fortjener. Fra venstre: Nils-Erik Magnell fra Norsk Teknologi, Jo Eirik Frøise fra Norsk Industri og prosjektdirektør Svein Hjelmås fra Eliaden. Joachim Seehusen
 

Han peker på at samarbeidet med Norsk Industri vil føre til et stort antall besøkende fra industrisektoren og at det må være interessant for en bransje som søker nye kunder som erstatning for frafallet i oljesektoren.

Derimot kan han ikke love at Automatisering blir en egen kategori i messekatalogen, eller at man søke opp utstillere som bruker taggen automatisering.

– Vi vurderer det nå, sier Hjelmås.

Kostnadsfokus

Dessuten jobber messeledelsen for å redusere kostnadene for bedriftene som deltar. Standleien har holdt seg på samme nivå som 2012. I tillegg er prisen på alt som kjøpes fra Eliaden, møterom, bedriftslogo på nett og annet redusert med 25 prosent.

– Så har vi hatt flere forhandlingsmøter med Thon hotell og Norges Varemesse. Vi er blitt lovet en utfyllende meny med alle priser i god tid. Vi presser på for å få prisene ned, men er ennå ikke i mål.