I oktober i fjor ble en ung kvinne drept av et ras fra Fatlaberget. Fatlatunnelen skal erstatte den rasfarlige strekningen. Vegvesenet tar sikte på å åpne den før året er omme. (Ill.: Statens vegvesen)

Elektroarbeid i Fatlatunnelen på anbud

Entreprisen omfatter alle elektriske og radiotekniske installasjoner i den 2,25 km lange tunnelen. Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere 24,5 km sterkstrømskabel, 5,4 km fiberkabel, 2,3 km utstrålende antennekabel, 2,3 km kabelbro, 210 lysarmaturer, 32 evakueringslys, 18 nødstasjoner og 6 vifter.

Jobben skal være gjort innen 5. desember i år. Vegvesenet tar sikte på åpning senere samme måned. Tunnelen vil da inngå i riksveg 55.

Fatlatunnelen ligger like øst for Hermansverk i Leikanger kommune. Den drives av Mika. For kort tid siden var det drift fra begge sider, men nå drives den bare fra vest. På østre stuff ble drivingen innstilt etter 600 meter, deretter ble innsatsen konsentrert om permanent sikring. Hensikten med denne arbeidsdelingen var å komme i gang med sikringsarbeidet så fort som mulig. Gjennomslag i tunnelen er ventet tidlig i april.