MOTOR

Elektrisk firehjulsdrift i Volvos dieselhybrid

23. feb. 2011 - 14:06

Volvos design, kvalitetsfølelse og sikkerhet pakket inn i en stasjonsvogn som kan akselerere fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder, kan bli en brysom konkurrent i det voksende segmentet av ladbare biler. For eksempel Opel Ampera og Toyota Prius plug-in når vi snakker om ladbare hybrider.

Volvo V60 plug-in hybrid skal lanseres for salg neste år. Nå offentliggjør Volvo noen flere detaljer om produksjonsmodellen som skal vises fram på bilutstillingen i Geneve i neste uke.

Les også: Ladbar Volvo V60

Ladbar Volvo i 2012

Elektrisk og luksuriøst. Volvo V60 plug-in skal settes i produksjon neste år.

Pure, hybrid og power

Framhjulene drives av en femsylindret, 2,4-liter D5-turbodiesel som leverer 160 kW (215 hk) og et dreiemoment på 440 Nm.

Bakakslingen har en elmotor som yter 52 kW/200 Nm. Motoren får strøm fra et 12 kWh litiumionebatteri fra Enerdel. Batteripakken er plassert bak baksetene.

V60 plug-in hybrid er utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Volvo har satt opp bilen med tre kjøremodi: «pure», «hybrid» og «power».

Hybrid-modus er standardvalget som ifølge Volvo skal gi bilen et utslipp på kun 49 gram CO2 per kilometer (kombinert kjøring).

I pure vil bilen få framdrift stort sett fra elmotoren, dog ikke utelukkende. I beste fall holder batteriet til en rekkevidde på 50 kilometer på strøm. Som for så vidt kan holde for mange pendlere.

Power vil, som navnet indikerer, sette opp motorene til å yte maks med alle sine 285 hestekrefter. Når den knappen trykkes ned, dukker også turtelleren opp i dashbordet.

Elektrisk og luksuriøst. Volvo V60 plug-in skal settes i produksjon neste år.

Elektrisk og luksuriøst. Volvo V60 plug-in skal settes i produksjon neste år.

Instrumentene forandrer seg ettersom hva slags kjøremodus som er aktivert. Turtelleren dukker først opp når "power" er valgt (nederste bildet).

Elektrisk AWD

I tillegg til disse tre kjøremodi kan sjåføren velge å spare på

Ved å trykke på AWD-knappen aktiviseres det Volvo kaller elektrisk firehjulsdrift. Som i dette tilfellet betyr at det konvensjonelle firehjulsdriftsystemets mekaniske kraftoverføring er erstattet av en styringsenhet som fordeler kraften fra dieselmotoren på framhjulene og elmotoren på bakhjulene.

Sistnevnte kan selvsagt også ta rollen som generator og slik bidra med strøm til batteriet via regenerativ bremsing.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Elektrisk AWD

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.