Elbilen BYD E6 skal være i stand til å kjøre hele 400 kilometer på én lading. (Bilde: BYD)
Elbilen BYD E6 skal være i stand til å kjøre hele 400 kilometer på én lading. (Bilde: BYD)
I motsetning til mange andre rene elbiler i dag, har BYD E6 bra med plass. (Bilde: BYD)
Det er ikke bare eksteriørt at flere av BYD-modellene minner mistenkelig om Toyota. Legg for eksempel merke til rattet. (Bilde: BYD)
Både aircondition og innebygget navigasjon har BYD puttet inn i sin nye elbil som ble presentert i Detroit. (Bilde: BYD)

Elbil kan kjøre 40 mil

Rett før jul lanserte kinesiske BYD verdens første serieproduserte plug-in-hybrid med navnet F3 DM.

Med seg til bilmessen i Detroit hadde produsenten enda et ess i ermet, nemlig elbilen E6.

Dobbelt så langt som Think

E6 er et velklingende navn for norske bilister. Og mye tyder på at det blir mulig å kjøre på nevnte europavei fra Oslo og langt forbi Gudbrandsdalen på én lading:

BYD skriver i en pressemelding at de regner med at bilen vil få en rekkevidde på hele 400 kilometer.

Hvis dette er reelle prestasjoner når bilen settes i produksjon, bør det være et varsku for mange elbilprodusenter. For eksempel Think som i dag har en rekkevidde på 18 mil med sin Think City.

BYD, som opprinnelig var en batteriprodusent, benytter seg av jernfosfatbaserte litium-ionebatterier, katoden er LiFePO4, i det de kaller «ferrous-teknologi».

Rask femseter

En annen forse er at BYD E6 er en relativt romslig crossover med fem seter.

Dermed er det bare å vinke farvel til argumentet om liten plass i stusslige plastkarosserier som har heftet ved elbilene i mange år.

Vinke farvel kan du som sjåfør gjøre i lyskryssene til mange fossilbilister også. Iallfall om kinesernes faktaark holder stikk. Der lover de 0-96 km/t på under åtte sekunder, samt en noe mindre interessant toppfart på 160 kilometer i timen.

Den norske importøren, Autoindustri, håper å ha de første BYD-ene på norske veier i løpet av året.

Kinesisk plug-in hybrid først på markedet