Selfa kritiserer Sjøfartsdirektoratet

Elbåtbygger ut mot Sjøfartsdirektoratet: Mener batterier er dyrere enn nødvendig

Prisen for å få godkjent elektriske båter er 250 prosent høyere enn vanlig godkjenningsarbeid, ifølge båtbygger Erik Ianssen i Selfa. Sjøfartsdirektoratet får skylda.

Sjøfartsdirektoratet bremser det grønne skiftet, ifølge Selfa-eier Erik Ianssen. Her er to hybridfiskebåter under bygging.
Sjøfartsdirektoratet bremser det grønne skiftet, ifølge Selfa-eier Erik Ianssen. Her er to hybridfiskebåter under bygging. (Foto: Selfa)

Prisen for å få godkjent elektriske båter er 250 prosent høyere enn vanlig godkjenningsarbeid, ifølge båtbygger Erik Ianssen i Selfa. Sjøfartsdirektoratet får skylda.

Selfa bygger i hovedsak fiskebåter under 15 meter og er kjent for å stå bak den første elektriske fiskebåten Karoline. I fjor bestemte de seg for å kun bygge hybride båter, men det har ikke vært bare lett. 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå