Nye Azipod D thruster fra ABB kan kutte drivstofforbruket inntil 25 prosent og er spesielt godt egnet for offshore-fartøyer og ferger.
Nye Azipod D thruster fra ABB kan kutte drivstofforbruket inntil 25 prosent og er spesielt godt egnet for offshore-fartøyer og ferger. (Bilde: ABB)

ABB

El-fremdrift for skip fra ABB

Azipod-familien vokser

Azipod D er en ny thruster som leverer fra 1,6 til 7 megawatt per enhet.

En av flere

Med Azipod D ekspanderer ABB sin allerede store portefølje av løsninger for elektrisk fremdrift til skip. Den nye thrusteren gjør at flere fartøystyper kan få påliteligheten og fleksibiliteten som har gjort Azipod-konseptet til en foretrukken løsning i fremdriftssystem for mange skipstyper, skriver selskapet i en pressemelding.

 – Vi har gleden av å utvide Azipod-familien slik at fordelene med elektrisk fremdrift blir tilgjengelig for flere typer fartøyer. Skipseiere og rederier forventer løsninger som er pålitelige og gir dem bedre konkurranseevne i et tøft marked. Azipod D er vårt svar på dette, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Les: Hybridferge med LNG og elektrisk

Økt fleksibilitet

De nye modellene skal gi skipsdesignere økt fleksibilitet for å tilpasse dem til mange typer skrog og propellstørrelser, kombinert med enkel installasjon. Et nytt hybridkjølesystem som øker ytelsen for elektromotoren opptil 45 prosent gir lavere energibruk.

De nye modellene skal gi skipsdesignere økt fleksibilitet for å tilpasse dem til mange typer skrog og propellstørrelser, kombinert med enkel installasjon. Et nytt hybridkjølesystem som øker ytelsen for elektromotoren opptil 45 prosent gir lavere energibruk.Nye Azipod D thruster fra ABB kan kutte drivstofforbruket inntil 25 prosent og skal være spesielt godt egnet for offshore-fartøyer og ferger. ABB