Azipod D er en ny thruster som leverer fra 1,6 til 7 megawatt per enhet.
En av flere
Med Azipod D ekspanderer ABB sin allerede store portefølje av løsninger for elektrisk fremdrift til skip. Den nye thrusteren gjør at flere fartøystyper kan få påliteligheten og fleksibiliteten som har gjort Azipod-konseptet til en foretrukken løsning i fremdriftssystem for mange skipstyper, skriver selskapet i en pressemelding.
– Vi har gleden av å utvide Azipod-familien slik at fordelene med elektrisk fremdrift blir tilgjengelig for flere typer fartøyer. Skipseiere og rederier forventer løsninger som er pålitelige og gir dem bedre konkurranseevne i et tøft marked. Azipod D er vårt svar på dette, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.
Les: Hybridferge med LNG og elektrisk
Økt fleksibilitet
De nye modellene skal gi skipsdesignere økt fleksibilitet for å tilpasse dem til mange typer skrog og propellstørrelser, kombinert med enkel installasjon. Et nytt hybridkjølesystem som øker ytelsen for elektromotoren opptil 45 prosent gir lavere energibruk.