Boreriggen Deepwater Horizon eksploderte 20 april. 11 av mannskapet om bord mistet livet, boriggen tok fyr og sank. Det største oljeutslippet i amerikansk sektor i Den mexicanske golfen ble et faktum.
Sikkerhetsutstyr feilet
Årsaken til eksplosjonen er sannsynligvis avdekket under høringen den 26. mai i Louisiana. Feil i ved sikkerhetsutstyret som sikrer ren luft til maskinrommet kan ha sluppet gassholdig luft inn i maskinrommet. Her var det problemer ved to av hovedmotorene som driver generatorene, og høy temperatur kan ha antent gassen slik at den eksploderte og antente strømmen av olje og gass opp fra brønnen.
Kjent problem
Deepwater Horizon hadde problemer med to av i alt seks hovedmotorer, Wärtsila 18V32, hver på 7,6 MW koblet til en 7 MW 11 kV generator. Problemer med regulatorene på de to hovedmotoren forårsaket utrusning og deretter black out under et oppdrag i 2008. Også om ettermiddagen den 20. april opplevde mannskapet om bord problemer av tilsvarende art.
Ikke enige
Det var også uenighet mellom BPs mannskaper og Transoceans om bord på riggen morgenen den 20. april. Uenigheten oppsto da dagens prosedyrer for boreoperasjonene ble gjennomgått. Transoceans mannskaper mente at prosedyrene ikke var sikre nok, mens BPS folk mente at operasjonene skulle gjennomføres etter deres prosedyrer. Ved eventuelle feil ville sikkerhetsventilene aktiveres.
Store kostandsoverskridelser
Det spekuleres derfor om BP presset mannskapene og boreoperasjonen for fort fram i forhold til sikre prosedyrer. Årsaken var at den første brønnen som ble boret på Maconda-feltet, fikk store problemer med oppsprekking i grunnen og måtte avbrytes.
Brønnen MC 252 var den andre brønnen BP boret på feltet og betydelige kostnadsoverskridelser kan ha presset mannskapene til å ta snarveier under boreoperasjonene.