Den røde ringen nedenfor Kvivstunnelen markerer stedet der brua over Storelva skal bygges. ECO Bygg ligger godt an til å få den jobben. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

ECO Bygg lavest på Storelvbrua

De fleste av de største entreprenørene ga pris på oppdraget. Veidekke ligger på andreplass med et anbud på 28,549 mill. Deretter følger Mesta med 28,825 mill. foran Skanska (30,527 mill.) og Betonmast (33,719 mill.).

Prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Region Vest hadde ventet flere anbud på bakgrunn av at hele 11 entreprenører ba om konkurransegrunnlaget, men han er likevel fornøyd med deltagelsen.

Storelvbrua er en spennarmert betongplatebru med to 40 meter lange midtspenn og to 32 meter lange sidespenn.

Vedståelsesfristen går ikke ut før 4. mai. Grunnen er at brubyggingen ikke kan komme i gang på en stund fordi landkarene skal stå på fyllinger av sprengstein fra tunnelene på Kvivsvegen. Disse fyllingene er foreløpig ikke på plass.

Som navnet forteller, skal brua krysse Storelva. Krysningspunktet ligger i Hornidal kommune like ved søndre endepunkt for Kvivsvegen. Selv om vegen ikke åpnes før høsten 2012, må brua være ferdig i september året før fordi den skal brukes til anleggstrafikk.