E18 Oslo - Asker

Den veiIøsningen som antydes har en rekke ulemper. Det blir store inngrep i naturen, med ekspropriasjon av en mengde eiendommer, og det må sprenges lange tunneler i til dels vanskelig fjell, og med behov for enorme deponeringer av sprengmasse, og det vil bli store belastninger på omgivelsene,

spesielt i byggeperioden, men også senere!

Mitt forslag går ut på å bruke fjorden som motorvei med senketunneler på ca. 90 prosent av strekningen. Det må lages ny vei fra Nesbru til Breivika, likeså fra Holtekilen til Lysakerfjorden. Fra Bestumkilen til Frognerkilen vil det

beste antakelig være å lage en tunnel giennom Hengsengåsen under eiendommen til J. H. Andresen.

Resten av traseen består av én senketunnel. Bunnforholdene er stort sett ideelle for en slik senketunnel. Det vil være tilstrekkelig med ca to-tre meters vanndybde da det ikke noe sted er nødvendig at annet enn Iystbåter skal

passere. Det vil derfor heller ikke være noen fare for ødeIeggelse ved påkjørsler.

Flere steder vil man også kunne legge senketunnelen langs land, f.eks. i

Holtekilen og Frognerkilen. Da vil man oppnå en bredere strandpromenade. Jeg tenker meg tre av- og påkjøringsmuligheter, nemlig utenfor Sandvika i nærheten av Veritas, på Fornebu og ved Bygdøylokket. Som vist på vedlagte kart.

Senketunnelen kan bygges i utlandet, f.eks. i Nederland hvor de er eksperter på slike. Seksjoner på ca. 100 meter slepes på plass, senkes ned og monteres sammen. Hele prosjektet kan settes bort til utenlandske entreprenører, og kan derfor bygges av oljepenger uten fare for innenlands inflasjon. Og det beste av alt, nesten hele prosjektet kan bygges uten sjenanse for omgivelsene.

Senketunnelen kunne med fordel konstrueres med fem filer, hvorav

Midtfilen benyttes for trafikk innover I morgenrushet, og utover I

ettermiddagsrushet. Som en første etappe ville det være naturlig å begynne med traseen fra Fornebu til Hjortnes – Festningstunnelen.

Det ideelle ville selvføIgeIig være å fortsette senketunnelen videre over fjorden til Ekebergtunnelen, med av- og påkjøringer inn til Pipervika og til Nylandsvelen, som tidligere foreslått av Selvaag med “Vannlinjen”.

Jeg vil for øvrig anbefale Samferdselsdepartementet å ta kontakt med ingeniør Ola Thorsnes hos Selvaag, som kan dette med senketunneler, og som kjenner til flere internasjonale entreprenører som kan gi anbud på hele prosjektet. Og tar jeg ikke feil, vil en slik “vannlinje” antakelig bli vesentlig rimeligere enn

Samferdselsdepartementets foreslåtte trasé totalt sett!