ikt

E-handelslandet

2. nov. 2000 - 12:10

STORBRITANNIA ER NÅ ledende i Europa når det gjelder e-handel og Internett-aksess for bedrifter, viser en nylig fremlagt studie. Den omfattende undersøkelsen er ledd i Department of Trade and Industry sin kontinuerlige overvåking av fremdriften mot kunnskapssamfunnet og er utført blant bedrifter i G7-landene og Sverige.

Studien dokumenterer at 81 prosent av bedriftene i Storbritannia nå er online. Dette er på høyde med nivået i USA, og bedre enn i Sverige og Tyskland. Videre er det verdt å merke seg at 34 prosent av britiske bedrifter er brukere av online betaling, den klart høyeste andelen i undersøkelsen. Det er i dag flere små og mellomstore bedrifter på Internett enn det som var definert som mål for år 2002.

Drivkraft for utvikling

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

E-handel ble av regjeringen Blair i 1998 utpekt som satsingsområde. Tankegangen er at e-handel vil være drivkraft for å utvikle ny IKT-industri, for å redusere barrierer i markedet generelt og for å øke produktiviteten i den tradisjonelle industrien.

For å stimulere e-handel spesielt og den kunnskapsbaserte økonomien generelt er en detaljert implementasjonsplan utarbeidet. IKT-infrastruktur er sett på som sentralt. Konkrete tiltak er iverksatt for å styrke forskning og utvikling, samt for å stimulere til samarbeid mellom forskjellige aktører. Forbedring av britisk IKT-industris konkurranseevne er en viktig del av bildet. I tillegg er arbeidet godt i gang med å modernisere lover og regler som skal gjenspeile realitetene i det digitale samfunnet.

e-government er et annet satsingsområde. Tony Blair har satt som mål at alle offentlige tjenester skal være tilgjengelig elektronisk innen år 2005. Hensikten er å effektivisere offentlig sektor, med ringvirkninger til næringslivet som bonus.

Omfattende benchmarking blir brukt for å kvalitetssikre resultatene av denne prosessen. Den refererte e-handelsstudien er et eksempel på dette.

Veien videre

Britene stoler på at konkurranse vil drive utviklingen av e-handel videre. På grunn av hard konkurranse er de store aktørene innen mobiltelefoni blitt innovative med hensyn til deres tjenester. Denne trenden forventes å fortsette mot innføringen av tredjegenerasjonssystemer, og mobil-handel fokuseres sterkt i øyeblikket.

Bredbåndsaksess er en annen del av bildet. ADSL er i dag tilgjengelig i ca. 40 prosent av Storbritannia. British Telecom kritiseres likevel for å være en bremsekloss. For å øke konkurransen auksjoneres det i disse dager ut frekvensbånd i området rundt 28 GHz for trådløs bredbåndsaksess.

Digital-TV når nå en av fem husstander i Storbritannia, den høyeste andelen i hele verden. Dette blir sett på som en viktig kanal for å spre både e-handel og generell tilgang til informasjonssamfunnet til flere mennesker.

Relevans for Norge

Utviklingen innenfor alle aspekter av e-handel i Storbritannia er verdt å merke seg hjemme i Norge. Det finnes helt klart markedsmuligheter for norsk IKT-industri på de britiske øyer. Partnerskap og samarbeid, som fokuseres kraftig, er interessant også med hensyn til utenlandske aktører. Videre kan e-handel gi muligheter for tradisjonell norsk industri med ambisjoner i Storbritannia.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.