IT

E-brukere kan se selvangivelsen tirsdag morgen

Skatteetaten ønsker flere e-brukere - og gir dem en rekke fordeler.

BEDRING FRA IFJOR: Altinn skal nå være sikret mot sammenbrudd.
BEDRING FRA IFJOR: Altinn skal nå være sikret mot sammenbrudd. Bilde: Larsen, Håkon Mosvold
17. mars 2013 - 09:09

Tirsdag slippes den første puljen av selvangivelser for skatteåret 2012. De første som får beskjed om restskatt eller penger tilbake er de 580.000 såkalte e-brukerne.

E-bruker (elektronisk bruker) er dem som har registrert seg hos Skatteetaten og sagt ja til å få både selvangivelsen og annen skattepost elektronisk. Uttrykket ble lansert for første gang for skatteåret 2012.

Les også: Altinn frykter ikke skatte-kollaps i år

Altinn klar

I løpet av natt til tirsdag legges de 580.000 selvangivelsene ut på Altinn.

– Selvangivelsene skal være tilgjengelige for e-brukere fra grytidlig om morgenen tirsdag, forteller informasjonsansvarlig i Altinn, Jørgen Ferkingstad.

I fjor ble alle selvangivelsene lagt ut på samme dag, men i år er utsendelsen fordelt mellom 19. mars og 2. april. Den siste datoen gjelder for flertallet av skattytere som ikke er e-brukere.

I fjor oppsto en del problemer som gjorde at tilgangen til selvangivelsene i Altinn måtte stenges et par dager. I år har den elektroniske tjenesten blitt oppgradert og står klar til å motta trykket både tirsdag morgen og 2. april.

– Det har vært et voldsomt press når selvangivelsene er lagt ut de siste årene. Vi har oppgradert systemet betydelig for å forberede oss på trykket. Vi har god tro på at vi skal klare å ta unna trafikken uten at det blir ventetid. Men noen garanti kan vi aldri gi, sier Ferkingstad.

Les også: 1000 ganger raskere skatteoppgjør

E-aktør er nå e-bruker

Det ble gjort en del endringer for elektroniske brukere for skatteåret 2012.

Tidligere ble de som hadde registrert seg som elektronisk bruker kalt e-aktør. Inntil i fjor var det også slik at e-aktøren måtte ha gått inn og sett på selvangivelsen i løpet av sju dager ellers fikk han den tilsendt på papir.

Nå er det slutt med papirkopier. Alle e-brukere får melding på sms og epost om at de kan se på selvangivelsen.

Da tilbudet om å bli e-bruker ble lansert i desember i fjor, lokket Skatteetaten med at de som registrerte seg ville få selvangivelsen to uker før alle andre.

I praksis er det «alle andre» som får den senere enn de har gjort de siste årene. Vanligvis er alle selvangivelsene lagt ut rundt 20. mars mens det i år blir 2. april for de fleste av oss.

Les også: Her stoppet Altinn

Ønsker flere e-brukere

Skatteetaten tilbyr en del andre fordeler til e-brukerne, blant annet eget arkiv i Altinn, raskere svar på henvendelser, mulighet til å kontakte saksbehandler via et svarskjema og tryggere utsending ved at selvangivelsen ikke blir liggende i postkassen.

De som vil være e-bruker for skatteåret 2012 måtte registrere seg senest 1. mars i år.

Skatteetaten lanserte en kampanje før fristen gikk ut, og fikk inn om lag 50.000 nye e-brukere den siste uken. Skattedirektør Svein Kristiansen er likevel ikke fornøyd.

Til tross for at nordmenn er aktive internettbrukere har vi ikke nådd fram med budskapet vårt, sier han i en pressemelding. Han håper at svært mange innbyggere kommer til å registrere seg som e-bruker før selvangivelsen for 2013 skal leveres.

Les også: Her er Norges rikeste ingeniører

Skattepenger og frister

En fordel med å være e-bruker eller levere selvangivelsen elektronisk er at de som har skattepenger til gode kan få dem raskere.

Også de som ikke er registrert som e-bruker kan levere elektronisk og får da tilbakebetalingen i første pulje i slutte av juni. De som leverer på papir må vente lengre på skatteoppgjøret.

Siden ordningen med «stille aksept» ble innført, har storparten av de personlige skattyterne brukt denne metoden. Det betyr at de ikke gjør noe som helst, og da blir den selvangivelsen som skattemyndighetene har sendt ut automatisk godkjent.

Les også: Slik søker du i skattelistene for 2012

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.