Kraftige økninger prisene på i råvarer og bygningsmateriell over hele verden, slår også inn på veibyggingen i Norge. Tallene fra Statistisk sentralbyrå for endringer i kostnadene på bygging og vedlikehold av veier her til lands, viste en samlet økning på 9,6 prosent fra 3. kvartal i fjor til 3. kvartal i år.

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år
Aller størst kostnadsvekst i perioden hadde bygging av betongbruer, som økte med hele 15,9 prosent.
Men også asfaltprisene har hatt en solid oppgang i samme periode på 14,1 prosent.
| 3. kvartal 2021 | Endring i prosent | ||
| 2. kvartal 2021 - 3. kvartal 2021 | 3. kvartal 2020 - 3. kvartal 2021 | ||
| Veianlegg, i alt | 193,2 | 5,1 | 9,6 |
| Vei i dagen | 189,3 | 3,8 | 7,9 |
| Betongbru | 207,4 | 9 | 15,9 |
| Fjelltunnel | 188,7 | 3,9 | 7,5 |
| Drift og vedlikehold av veier, i alt | 193,1 | 2,8 | 8,5 |
| Asfaltering av veier | 214,1 | 3,1 | 14,1 |
| Vinterdrift av veier | 181,7 | 2,4 | 6,8 |
Statistikken fra Statistisk Sentralbyrå måler kvartalsvis prisutvikling på innsatsfaktorene til bygging og vedlikehold av veianlegg. Indeksene blir ikke påvirket av endret produktivitet eller endringer i entreprenørens fortjenestemarginer.
Indeksene er en viktig faktor ved reguleringen av kontrakter i bransjen.

Tibber får fortsatt ikke delta i balansemarkedet








