Advokat Ståle L. Hagen fra advokatfirmaet Simonsen var på IT-Tinget i Tønsberg for å snakke om jus i nettskyen, et tema som neppe engasjerer flertallet av teknologene som jobber med IT.
For IT-sjefer og andre ledere derimot, er denne jusen noe de trolig føler behov for å vite mer om før de eventuelt flytter hele eller deler av sin IT-drift ut i nettskyen.
Ingen egen lov for nettskyen
– Veldig mye er håndtert allerede i eksisterende lovverk. Stort sett er ting allerede tatt høyde for, sier Ståle L. Hagen, advokat i Simonsen.
Det er imidlertid ingen grunn til å la det bli en sovepute, ettersom nettskyen åpner for flere og potensielt større konsekvenser hvis avtalene ikke er i orden.
Advokat Hagen dro frem en egen erfaring der hans advokatfirma fikk tilgang til en konkurrents sakspapirer gjennom en nettskyløsning.
Slike sikkerhetsfeil er alvorlige, og en avtale må både ha klare krav til sikkerheten og en klar klausul som gjør det praktisk mulig å bytte leverandør i slike situasjoner.
Pris
Nettskyen åpner for større fleksibilitet ettersom serverkapasitet og funksjonalitet kan kjøpes på fortløpende bruksbasis.
Prisene kan også presses ned, ettersom IT-gigantene kan skalere opp og spre kostnadene på mange flere.
De fleste vil ha best mulig sikkerhet med mest mulig fleksibilitet til lavest mulig pris, men advokat Hagen poengterte at dette er en balansegang som kundene må tenke ordentlig gjennom.
– Jo strengere krav kunden stiller, jo høyere blir prisen, sier Hagen.
Leverandørbytte
Ettersom utviklingen går så raskt, blir lengden på avtaleperioden også et veldig viktig moment. Jo lengre man binder seg opp, jo bedre betingelser får man som regel, men i mellomtiden kan utviklingen presse prisen ned.
Nettskyen åpner også for at flere leverandører kan bruke samme nettsky som underleverandør, noe som igjen åpner for spørsmålet om kundens data må flyttes hvis kunden bytter leverandør.
Hagen ga en klar anbefaling om å sikre seg bistand fra leverandøren til eventuelt leverandørbytte, ettersom en slik jobb som regel krever spisskompetanse og tilgang utover det kundene normalt besitter selv.