Dypt og langt

Eiksundtunnelen skal skaffe fergefri forbindelse til øykommunene Hareid, Herøy, Sande og Ulstein i retning Ørsta/Volda og E39 kyststamvegen.Tunnelen blir 7 765 meter lang med en største dybde på 287 meter. Arbeidet er i full sving og skal pågå i tre år.

Anleggsleder Johnny Madsen forteller at arbeidet går glatt og at tunnelen - som er verdens dypeste undersjøiske - ikke skal by på spesielle vanskeligheter. Det blir mest normal fjellsikring, tetting/injisering, noen få steder blir det full utstøping.

Første salve ble sprengt 16. juni og gjennomslag forventes tidligst i oktober 2006.

Ekstra pumper

Byggherren kan ha lært av Oslofjordtunnelens lekkasjeproblemer: Madsen forteller at det blir to pumpestasjoner på vei ned - de pumper vannet opp og ut - på hver side, og en stasjon med et stort oppsamlingsbasseng lengst nede. Denne stasjonen kan pumpe opp, begge veier.

Stigningen blir 96 promille på den bratteste delen - mellom lavpunktet og Eika, resten blir 75 promille. Tunnelen går rett ned og opp igjen. Det tas ut omkring 605 000 kubikkmeter fast stein av tunnelen og Mesta sysselsetter oppunder 50 personer på anlegget.

Tunnelsystemet vil knytte sammen en region med over 40 000 innbyggere og har et budsjett på 813 millioner kroner. Systemet skal bomfinansieres. Kontraktverdien for byggeren Mesta er på 378 millioner. Tunnelen får antennekabel for radio, redningssamband og nødtelefoner, og får utstyr for brannslokking.

Utstyret baseres på erfaringene fra inspeksjonen av de 22 undersjøiske tunnelene i Norge, inkl. Oslofjordtunnelen. Eiksundtunnelen skal stå klar 1. desember 2007, får tre kjørefelt opp mot Eika og to mot Steinnesstranda. Den er et ledd i Eiksundsambandet, som totalt blir på 14 900 meter ny riksvei med en ny bro, tre tunneler og fem kilometer ny vei.

(sb)