Dronningen av koordinatene

  • Arbeidsliv

Trondheim: Tenk deg følgende situasjon: Tre ungdommer sitter på hver side av et bord.

Foran dem ligger det brettspillet Kongen av Koordinatene. Det er formet som et aksekors innhyllet i en 360 graders sirkel. Den ene trekker et kort, studerer det nøye og snur et timeglass. Så sier hun til en av de andre:

- Legg klosser fra X4 og - Y2 til X7 og -Y2. På X7 og -Y2 skal det være to klosser. Den andre griper etter klossene og orienterer seg i koordinatsystemet.

Oppgaven er å plassere brikkene korrekt før sanden renner ut. Enkelt? Ikke for de som så vidt har begynt med koordinatsystemer og som knapt har hørt om X og Y. Intens konsentrasjon og kampen mot tiden gjør at adrenalinet flommer. At det dreier seg om matematikk på ungdomsskoletrinnet er ikke så viktig. Dette er moro. Etter litt trening plasserer de brikkene uten problemer, men da kortes tiden ned med et timeglass med en litt mer generøs sanddosering.

I tillegg til å trene inn X og Y gjennom lek, får ungdommene et innblikk i at koordinatsystemet også har en høydedimensjon, selv om Z-aksen ikke blir nevnt. Når de kommer tilbake til skolebenken er ikke koordinater så teoretisk lenger. Dette er noe de har et forhold til.

Diplomoppgave

Det nye spillet er konstruert av Kristin Melgårdsbakken på NTNU. Hun har gått på linjen for Industriell design (tidligere teknisk design) og spillet er diplomoppgaven hennes. Hun ville slå et slag for barn og ungdoms matematikkinteresse og det ville hun gjøre ved å lokke frem kunnskaper gjennom spill og moro.

Melgårdsbakken hadde lest om bedriften Simplicatus som hadde spesialisert seg på å lage matematisk undervisningsmateriell for barne- og ungdomsskoler. De tente umiddelbart på konseptet. Ideen bak Simplicatus sine matematiske kofferter, passet glimrende med hennes ide til brettspill.

I løpet av diplomtiden tok spillet form. Melgårdsbakken utviklet rundt 60 ideer til hvordan matematikk kunne presenteres gjennom brettspill. Oppgaven var å sortere ut de beste og konstruere spillebrettet ut fra disse. Fire av ideene overlevde prosessen og etter hvert ble de videreutviklet med elementer fra de andre ideene.

Testing, testing

Utvikling av grensesnitt var et viktig fag på Industriell design og er et viktig element i brettspill. Men om det ser aldri så bra ut, må det testes. Mye av utviklingsarbeidet var derfor konsentrert rundt de praktiske forsøkene. Flere prototyper ble testet på elever ved Sunnland skole i Trondheim og Furnes skole på Hamar. Melgårdsbakken videofilmet elevene mens de spilte.

- Slike feltforsøk er svært viktige for¨å skape et best mulig produkt. Analysen av opptakene viste hvordan elevene brukte spillet, hva de satte meste pris på og hva som var vanskelig, sier Melgårdsbakken.

Forståelse

Selv om spillebrettet ser enkelt ut, har Melgårdsbakken og Simplicatus klart å bygge inn en rekke ulike oppgaver på brettet. Alle går ut på å stimulere forståelsen av koordinatsystemet, samt evnen til å bygge og plassere to og tredimensjonale klosse- og brikkekombinasjoner. Til sammen omfatter Kongen av Koordinatene tre ulike puslespill og seks forskjellige spill for mellom 3 og 10 spillere.

- De fleste setter stor pris på oppgaven hvor de må sette bind for øynene og motta instruksjoner om hvordan de skal bygge en tredimensjonal figur. Det er utrolig å høre kreativiteten ungdommene utviser når de skal kommunisere geometri til hverandre.

Melgårdsbakkens diplomoppgave fikk høyeste karakter A. I tillegg vant hun nylig STEP-prisen for en videreutvikling av dette spillet og et annet nytt spill; Kampen om Kvadratene. Les mer om spillene på www.mattekoffert.no

Melgårdsbakken er for tiden jobbsøkende.